Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Omväxling vanligaste skälet till byråbyte

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

De flesta marknadschefer som ser över sina byråer gör det inte av missnöje med kvalitet eller kreativitet. I stället anger de att de ”vill ha omväxling”.


Ämnen i artikeln:

PlantagenTre

Av de marknadschefer som ser över sina byråsamarbeten i år kommer 18 procent att göra det för att de söker omväxling.

Dubbelt så många som de ?9 procent som anger den näst vanligaste anledningen, prisnivå.

– Det känns väl godtyckligt. Man ska våga fråga kunden om allt känns okej. Funkar inte kemin i arbetsgruppen är det bättre att säga det, ta in en ny förmåga och kanske få en nytändning, i stället för att skrota hela samarbetet, säger Komms vd Jessica Bjurström.

Hans Gennerud, ordförande för Precis:

– Det är ett högre tempo i dag än för tio år sedan. Man jobbar intensivare under kortare intervaller och där kommer behovet av att byta byrå tidigare. Men varför inte bara byta några medlemmar i teamet, samtidigt som man behåller någon för kontinuitetens skull?

Eric Lundberg, marknads­direktör på Plantagen, bytte i år byrå från Volt till Ahlstrand & Wållgren.

– Vi har omorganiserat och byggt upp en nordisk inhouse-byrå och anlitar Ahlstrand & Wållgren för en extra kreativ injektion.

Han fortsätter:

– Jag skulle aldrig byta byrå för lite omväxling, utan det handlar om vilka affärsmål och målsättningar företaget har, och vilken byrå som har bäst förutsättningar att lyckas med dem.

Främsta anledningar till byråbyte:

Marknadschefernas vanligaste skäl till byråbyte, i procent.

Vill ha omväxling 18%

Prisnivå 9%

Bristande uppmärksamhet/engagemang 8%

Bristande kvalitet 7%

Avtalet går ut 7%

Bristande kreativitet 6%

Direktiv fr styrelse/huvudkont. 4%

Inte tillräckligt kompetenta/?professionella 4%

Dålig projektledning 4%

Minskar antalet byråer 4%

Samarbetssvårigheter 2%

Inte tillräckligt snabba/effektiva 2%

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

PlantagenTre

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.