Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Omvänt på pr-byråer

Pr-byråerna har en något mindre andel kvinnor än mediebyråerna, men i toppen finns det fler.6 av 15 byråer har en kvinnlig vd och branschen vittnar om en jämställdhetstrend.


Publicerad 2012-02-14 22:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:32

Ämnen i artikeln:

JKL

Dela artikeln:

– När jag kom in i branschen i början på 1990-talet var den helt mansdominerad, men om man tittar över tid så är det på väg åt rätt håll. Det är en dramatisk skillnad, säger Hans Gennerud, styrelseordförande för Gullers Grupp och för branschorganisationen Precis.

Fortfarande är det ändå en bit kvar till jämställdhet. 53 procent av medarbetarna på Precis femton största medlemsbyråer är kvinnor – 40 procent har en kvinnlig vd.

I Dagens Medias senaste sammanställning av pr-branschens löner fanns 11 kvinnor bland de 30 bäst betalda.

– Mångfald påverkar branschen positivt. Min erfarenhet är att det blir klokare och bättre beslut när man har en jämnare könsfördelning i ledningen, säger Hans Gennerud.

JKL har haft två kvinnor i toppen på senare tid. Nyligen tillträdde Anna Grönlund Krantz som vd efter Åsa Jamal.

– Jag tycker att det är en jämställd bransch. Vi har haft en bra könsfördelning och det gör att det har funnits lika många bra ledare av båda könen, säger hon.

Det finns trots allt löneskillnader i branschen, hur ser du på det?

– Vi har definitivt fokus på den frågan, men vi kommenterar inte löner utåt. Det är klart att det inte är bra att det finns strukturella skillnader när det gäller lön.

Att vara uppmärksam på könsfördelningen är inte bara en fråga om att få in fler perspektiv i byråledningen utan också en medarbetarfråga.

– Kompetensen är självklart viktigast, men det hade varit omöjligt att ha en ledningsgrupp med bara män. Medarbetarna reagerar om den är gubbtung, säger Mårten Lundberg, vd för Grayling.

Han upplever att kvinnor är starkt överrepresenterade på utbildningarna och på kund­sidan.

– Men sen när man tittar på byråerna är det fortfarande skevt. Jag vet inte vad det beror på, men förhoppningsvis blir det bättre, säger Mårten Lundberg.

Hans Gennerud är nöjd med att allt fler kvinnor når toppen på pr-byråerna – men oroas av en framtida brist på män i branschen.

– Kvinnorna är i stor majoritet på utbildningarna. Vi måste se till att det här inte blir en helt kvinnodominerad bransch, det vore olyckligt.

”Måste se till att det inte blir helt kvinnodominerat”

Dante Thomsen

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.