Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Om musiken inte gör något avtryck har man gjort fel"

Publicerad: 14 April 2010, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

För att lyckas med reklammusiken måste man veta vad man vill uppnå med den, menar Magnus Tengby, creative director på Valentin & Byhr som rönte stora framgångar häromåret med låten Neverending Story åt Edet toalettpapper. – Rätt musik ger en fantastisk genväg, säger han.


Sedan år tillbaka har reklamjingeln varit på nedgång. Istället har man satsat på originalmusik, något som gått hand i hand med den minskade skivförsäljningen. Skivbolag har upptäckt att reklamfilmer är ett sätt att lansera och marknadsföra artister. Numera erbjuder skivbolagen ibland gratis musik. Men fortfarande är branschen ofta dålig på reklammusik.

– Många hanterar musik på ett slentrianmässigt sätt, även när det gäller budgeten. Musik är något som ofta kommer in i ett sent skede, tror jag. Som marknadsförare är det bäst att man låter byrån veta att man vill satsa på bra musik, säger Magnus Tengby.

Betydelsen av att ta in musiken i ett tidigt skede är något som Johan Borg, music supervisor på ljudproduktionsbolaget Riviera, håller med om.

– Klipp inte din reklamfilm till en låt som du i slutändan inte har råd med.

Han berättar att lågkonjunkturens minskade budgetar lett till att den specialkomponerade musiken blivit vanligare, på bekostnad av originalmusik.

Magnus Tengby är noga med att poängtera att det handlar om att musiken ska passa. För att hitta rätt i musikdjungeln tycker han att man ska gå på den egna känslan men också att man ska ta hjälp av andra som har kompetensen. Han lyfter fram Forsman & Bodenfors reklamfilmer för Ikea som goda exempel där musiken lyfter filmen. Som mindre lyckat exempel nämner han Dressman.

– Det är dags att byta musik nu va? De har haft den så länge, fattigmansbluesen går inte hem.

När blir det fel?

– Filmer där musiken inte gjort något avtryck, då har man inte lyckats, säger han.

 

Musik har också blivit en viktig del för pr-arbetet. När Audi lanserade en ny bil för några veckor sedan gjorde man det med hjälp av Salem al Fakir och en symfoniorkester, som under ledning av tyska ensemblen Bauhaus framförde ett särskilt Audi-stycke. Irene Bernald är marknadschef på Audi Sverige och säger att många gånger är musiken lättare att komma ihåg än bilder. Men för Audi är det också viktigt att artisten avspeglar vad företaget står för. Valet av reklammusik baseras på känslan man vill skapa men också beroende på målgruppen.

Magnus Tengby och Johan Borgs tips

• Musiken är underordnad filmen, inte tvärtom.

• Förhåll dig objektiv till musiken. Fokusera på viken funktion musiken har istället för att lägga in egna värderingar. I reklamsammanhang finns ingen dålig musik, bara dåligt placerad musik.

• En kreddig artist är innebär ofta en liten målgrupp.

• Tänk alltid på musiken i all kommunikation, fråga dig själv om och hur man kan använda musik.

• En stor artist kan stjäla fokus, särskilt när man använder låtar som är starkt förknippade med artisten.

•Ta in musiken i ett tidigt skede.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev