Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Olyckligt, men bättre än att vara menlös"

Publicerad: 15 September 2010, 06:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Trycket blev för hårt. Efter tittarstorm och rekordmånga anmälningar drog Tele2 in sin mobbningsfilm för Comviq Kompis. Men det var värt risken, tycker Forsman & Bodenfors Anna Qvennerstedt. – Det är ett värre övertramp med menlös reklam, säger hon.


Ämnen i artikeln:

F BHitta.seFacebookTele2Forsman BodenforsComviq

Comviq-filmen är en parodi på Radiotjänsts reklamfilm där en kör lovsjunger personer som betalar sin tv-avgift. Skillnaden är att kören i Comviqs film istället idiot­förklarar en man för att han inte använder Comviq Kompis. I slutet av filmen kastas mannen i en container.

Efter tittarstorm om att filmen uppmanar till mobbning och över 20 anmälningar till Reklamombudsmannen beslutade Tele2 att stoppa kampanjen.

– Uppenbarligen kom budskapet inte fram, säger Thomas Ekman, chef för privatmarknaden på Tele2, om beslutet att stoppa filmen.

Han vill inte svara på hur stor den ekonomiska förlusten blir.

Comviq är inte de enda som har tvingats stoppa en pågående kampanj den senaste tiden.

Mejeriföretaget Danone gjorde nyligen ett olyckligt misstag i inspelningen av sin reklamfilm för barnyoghurten Danonino, när de av misstag döpte barnen i reklamfilmen till samma namn som det syskonpar som mördades i Arboga för två år sedan.

Hitta.se använde ett rött kors i sin reklamfilm vilket fick Röda Korset att se rött.

– Normalt funkar skyddsnätet och det är antingen någon på byrån eller hos kunden som upptäcker när något är fel eller att kejsaren är naken. Men även duktiga och omdömesgilla kommunikatörer kan begå misstag, särskilt om man försöker göra reklam som väcker mer uppmärksamhet än vad budgeten tillåter, säger Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi.

För att undvika misstagen är det viktigt att relationen mellan kund och byrå är öppen och prestigelös, säger han.

– Vem som helst ska kunna dra i stoppsnöret och säga ifrån när något inte är bra.

Comviqs mobbningsfilm var medvetet kontroversiell men hamnade uppenbarligen på fel sida gränsen.

– Med Comviq finns en vilja att göra underhållande reklam, men det är en fin lina att balansera på. Vi trodde att filmen var så pass skruvad att alla skulle förstå humorn, men istället blev det två läger där det ena älskade filmen och det andra hatade den och det får vi ta till oss av, säger Thomas Ekman.

Olyckligt, men bättre det än att vara menlös, tycker Anna Qvennerstedt. Hon är copywriter på Tele2:s byrå Forsman & Bodenfors men jobbar själv inte med Comviq.

– Det man verkligen borde vara upprörd över är alla kampanjer som görs utan att någon lägger märke till den. Reklambyråns uppdrag är att hjälpa kunden att synas och höras, reklam som försvinner i bruset är ett allvarligare övertramp än enstaka missbedömningar, säger hon.

Tele2:s Thomas Ekman tar på sig ansvaret för mobbningsfilmen och lägger, åtminstone officiellt, ingen skugga över Forsman & Bodenfors.

För Hans Sydow är det självklart att ansvaret faller lika tungt på både kund och byrå.

– Hundhuvudet bärs gemensamt, precis som äran när det går bra, säger han.

Kampanjer som stoppats

Mobbningsreklam för Comviq Kompis

Annonsör: Tele2

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

• Reklamfilm som parodierar Radiotjänsts ”Tack”-filmer, men istället för att hyllas så idiotförklaras en man för att han inte har Comviq Kompis. Fick massiv kritik för att uppmana till mobbning.

Danonino väljer fel barnnamn

Annonsör: Danone

Reklambyrå: Tank/Y&R

• Danone döpte barnen i en reklamfilm till Max och Saga – som syskonen som mörd­ades i Arboga 2008. Danone tvingades göra om inspelningen med nya namn.

Hitta.se stöter sig med Röda Korset

Annonsör: Hitta.se

Reklambyrå: Masscreation

• Hitta.se gjorde sin största reklamsatsning någonsin, men hade ett rött kors i en av film­erna. Röda Korset fick Hitta.se att stoppa reklamen.

Ikea Showroom på Facebook

Annonsör: Ikea Malmö

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

• Ikeas Malmöbutik taggade möbler på Facebook och lade upp en profil – och bröt mot Facebooks regler. Kampanjen portades, men har dock vunnit en rad priser.

Sloggi letar vackra rumpor

Annonsör: Sloggi

• Sloggi efterlyste världens snyggaste rumpa. Unga män och kvinnor uppmanades att skicka in lättklädda bilder på sig själva. Sajten väckte ramaskri och kampanjen stoppades.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev