Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

OLW utökar avståndet till Estrella

Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Sedan OLW passerade Estrella i chipskriget 2009 har avståndet mellan snacksrivalerna bara ökat. Nu siktar OLW på att kapa åt sig ytterligare marknadsandelar med nya produktlanseringar.


Ämnen i artikeln:

EstrellaOLW

Under 2009 passerade OLW värsta konkurrenten Estrella beträffande marknadsandelar på chips. OLW hade då 36,12 procent av marknaden medan Estrella hamnade på 35,99.

– Jag kan lova att OLW inte kommer att vara större under den 26-veckorsperiod som krävs för att man ska kunna kalla sig marknadsledare, sa Estrellas marknadschef Pia Greverius till Dagens Media då.

I dag är gapet 5 procentenheter till OLW:s fördel, 37 procent mot 32.

– Chips är med 40 procent av den totala försäljningen segmentets enskilt största produktkategori. Den är viktig för marknaden och därför har också kampen om chipsmarknaden hårdnat de senaste åren, säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW.

Sofi Randén, marknadschef på Estrella:

– Snackssegmentet är stort och OLW har haft mycket fokus på potatischips medan vi har haft fokus på annat. Och sedan 2008 är vi återigen en självständig aktör på marknaden och har haft en helt ny organisation att sätta.

Estrella köptes 2008 av norska investmentbolaget Herkules A/S.

Att OLW lyckats ta andelar i en hårdnad konkurrens har till stor del att göra med det framgångsrika reklammanéret ”Fredagsmys”, framtaget av byrån Åkestam Holst, där företaget breddade målgruppen från unga vuxna till barnfamiljer.

– Med kraften från ”Fredagsmys” har vi ökat försäljningen på våra traditionella storsäljare, samtidigt som vi har lyckats väldigt bra med nya produktlanseringar där vi lagt stor kraft på just chips.

Och OLW satsar vidare på chips, i dagarna lanserar de två nya produkter i segmentet, Taste of America och chips på rör, som ska stjäla andelar av Pringles.

OLW ökar också trycket i sina medieinvesteringar. Under 2010 låg investeringarna på 60 bruttomiljoner, enligt Sifo reklammätningar, och steg till 71 bruttomiljoner 2011.

Under årets två första månader ligger investeringen på 11 miljoner kronor brutto, medan Estrella inte investerat något alls.

– Det stämmer inte. Vi har investerat, men i allt högre grad i medier som Sifo inte fångar upp, till exempel sociala medier. Estrella är en utmanare i dag, men vi har absolut ambitionen att ta tillbaka marknadsandelar.

Hur ska ni göra det?

– Vi diskuterar hela tiden med vår mediebyrå om hur vi bäst ska fördela våra resurser för att få ut mest effekt. Mer än så kan jag inte säga i nuläget.

OLW kommer att ha Fredagsmys som navet i sin kommunikation också i år. Frågan är hur länge företaget kan använda manéret innan konsumenterna tröttnar?

– Det har mer att ge. Fredagsmys är inget som vi har hittat på, vi bygger bara igenkänning kring det, vilket jag tror är den stora anledningen till att det tagits emot så bra, säger Marcus Thollin.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

EstrellaOLW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.