Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Olika syn på pitcher

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Reklambyråerna med Komm i spetsen kämpar för att få ersättning för pitcharbetet. Men de egna underleverantörerna får sällan betalt. "Vi tycker att man ska ha betalt för det jobb man utför", säger Andreas Morne, vd på Abby Norm.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsSveriges kommunikationsbyråerKommAbby NormSaatchi Saatchi

I de senaste pitchrekommendationerna från Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges Annonsörer står det klart att byråer som deltar i en pitch bör få ersättning för arbetet i finalrundan.

Men bara 2 av totalt 12 byråer som Dagens Media kontaktat betalar regelmässigt ut någon form av ersättningar till sina underleverantörer vid upphandlingar. Fem av byråerna uppger dock att de betalar ut pitcharvode när de själva får ersättning av slutkunden.

Men hur pass vanligt det är att uppdragsgivarna betalar ut ersättning finns det ingen statistik på idag, men Komm har inlett en studie kring de nya pitch­rekommendationerna.

– Jag tycker inte att uppdragsgivare är speciellt intresserade av att betala, tvärt om så förväntar de sig allt mer arbete och att många på byrån ska delta i en pitch, säger Magnus Widgren, vd på Scholz & Friends, som betalar ut pitcharvode till underleverantörerna om byrån i sin tur får ersättning av uppdragsgivaren.

Tre reklambyråer uppger att de inte utsätter sina underleverantörer för samma pitchförfarande som de själva utsätts för, utan tycker att det då är rimligt att inte betala ut något arvode eftersom det handlar om ett pris- och lösningsförslag.

Ytterligare två reklam­byråer betalar alltså inte ut någon pitch­ersättning alls.

Saatchi & Saatchis vd Jonas Björlin berättar dock att byrån är öppen för att diskutera pitchersättningar till under­leverantörer.

– Det är inte kutym i branschen att betala ut pitcharvode till samarbetspartners. Det är klart att de också lägger ner mycket jobb, men det handlar mest om att diskussionen aldrig kommit upp till ytan, säger han.

Abby Norm och Le Bureau är de enda två byråer i Dagens Medias genomgång som regelmässigt betalar ut någon form av ersättning för upphandlingar till sina underleverantörer.

Även om det rör sig om symboliska summor, så anser Abby Norms vd Andreas Morne att ersättning är viktigt.

– Vi tycker att man ska ha betalt för det jobb man utför och tror inte på att låta under­leverantörer jobba för glatta livet, säger han.

Har reklambyråer råd att betala pitch­ersättning till underleverantörer?

– Vi har ju egentligen inte råd att pitcha heller – det är skrämmande ofta just upphandlingar som sänker en reklambyrås lönsamhet. Men det är något vi måste ta oss råd till och då tar vi oss också råd att ersätta de partners som kan hjälpa oss att vinna en pitch.

Pitchrekommendationerna om ekonomisk ersättning

För presentationer av byrå, arbetsgrupp, case, kreativt/strategiskt arbete utfört för byråns befintliga kunder, och övrigt i presentations­fasen utgår inget arvode.

Uppdragsgivaren bör däremot betala ett arvode till de ”förlorande” byråerna i finalrundan. Storleken på detta arvode bestäms av uppdragsgivaren. Sveriges Annonsörer och Komm rekommenderar att arvodet grundar sig på ett marknadsmässigt värde på det antal timmar som man förväntar sig att varje byrå lägger ner.

Arvodet ska klargöras vid urvalsprocessens början.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.