Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

OKQ8 tar täten

Publicerad: 10 juni 2009, 10:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

Kuponghäften och cd-skivor är lockbeten som ska få bilisterna att svänga av motorvägen. Under sommaren hårdnar bensinbolagens kamp om kunderna. – Vår bästa annonsplats är loggan vid vägkanten, säger Peter Tiberg, marknadchef för OKQ8.


Alla bensinbolag lägger störst kraft på stationsreklamen, men sett till medieinvesteringar låg OKQ8 i täten i fjol, enligt Sifo reklammätningar.

Bolagets medieköp landade på 46 miljoner kronor. I sommar blir det dock butiksreklam för nästan hela slanten. Inom kort startar OKQ8 en stationskampanj, som ska locka fler medlemmar i kundklubben. Kedjan lanserar även ett rabatthäfte. Det gör också Statoil.

– Alla som tankar över 30 liter får häftet. Vi lägger särskilt stor kraft på att uppmärksamma vårt materbjudande, som vi har utvecklat mycket på senare tid. Vi är nu Sveriges tredje största snabbmatskedja, säger Petra Jura, reklamchef på Statoil.

Statoils huvudmedium är tv, men sommarhäftet ska marknadsföras i radio med start i juni. Statoil slåss med OKQ8 om att vara det mest välkända bensinbolaget.

OKQ8 bytte nyligen reklambyrå från Draft FCB till Ogilvy och snickrar nu på en ny kommunikation.

– Vi strävar efter en ny position som utgår ifrån vår bilistprofil tillsammans med vårt miljöengagemang. Vi är folkliga, medan Statoil är något mer premium, har en lite lägre medelålder och är större i storstad, säger Peter Tiberg.

Preem skänker i sommar bort en musik-cd till alla kunder. Företaget kör även en humoristisk sommarkampanj för ACP Diesel, på temat: ”Världens bästa diesel?” Lundberg & Co är huvudbyrå.

Preem spenderade näst mest i medier i fjol och avser också att stärka sin position framöver med det nya budskapet ”Preem tänker lite längre”.

Marie Bark, chef för marknadskommunikation på Preem:

– Vi vänder upp och ned på det traditionella utbudet av mat på bensinstationer och erbjuder istället fräscha och mer hälsosamma alternativ. Det gör att vi sticker ut.

Det verkar ha satt spår i Yougovs varumärkesmätning ”Brand Index”.

– Jet rekommenderas av flest personer, men Preem är det varumärke som har ökat mest inom rekommenderat det senaste halvåret. Statoil har tappat mest, minus 4 procentenheter, säger Kicki Molin, Sverigechef på Yougov.

Lågprisaktören Jet är det mest omtyckta varumärket, enligt Brand Index, trots att bolagets medieinvesteringar är nära noll. De 800 000 medlemmarna möter kedjans reklambudskap i kundutskick och på de obemannade stationerna. Så även i sommar. Kommunikationen utgår ifrån devisen samma låga pris dygnet runt för alla kunder.

Statoil köpte nyligen Jet, men enligt Sverigechefen Christel Nettelvik är det oklart huruvida varumärket försvinner.

Shell kör två kampanjer på stationerna som presenterar sommarerbjudanden – en egen och en gemensam med 7-Eleven. Shells huvudmedium är radio och bolagets medieköp var lägst av de större aktörerna i fjol.

– Shell har en klar och tydlig position att vara den bästa drivmedelsleverantören, säger Erica Samuelsson, ansvarig för nordiska marknadsaktiviteter på stationerna.

OKQ8 köper mest

 

OKQ8 Preem Statiol Shell Medieköp (brutto enligt Sifo RM): 46 (41) 42 (42) 28 (22) 3 (11) Reklambyrå: Ogilvy Lundbergs & Co McCann/Factory JWT/Klirr Mediebyrå: Vizeum Bizkit IUM Mediacom Stationer: 900 470 450 350

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.