Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ökat intresse för produktplacering

Publicerad: 26 Maj 2010, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Mellan 200 000 och 1 miljon kronor kostar det att få Mikael Persbrandt att köra Volvo på bio – att få Felix Herngren att sitta i samma bil i TV4:s ”Solsidan” är betydligt mer komplicerat. I år utökas utrymmet för produktplacering i tv när lagen ändras.


En växande skara annonsörer vill synas i mediernas redaktionella innehåll, samtidigt som ekonomiskt pressade mediebolag gläntar allt mer på dörren för kreativa annonslösningar.

Ett sätt är att finansiera program som lyfter den egna bransch en – ett annat är produktplacering.

Svenska radio- och tv-kanaler omfattas av ett omfattande regelverk. Att ta betalt för produkt placering är förbjudet.

Trots det har antalet inredningsprogram, matprogram och reseprogram – där produkter är bärande – exploderat. En rad företag har vuxit fram som, mot betalning, hjälper producenter och annonsörer att navigera i det hårda och svårtolkade regel­verket.

Varumärken får förekomma i programmen om det kan motiveras av handlingen, men de får inte gynnas på ett otillbörligt sätt. Att exponera små produkter är svårt, eftersom zoomningar på varumärken inte är tillåtet.

Även svenska kanaler som sänder från Storbritannien är strängt reglerade enligt Of-com.

Nyligen väckte exempelvis TV4:s planer på ett program baserat på Laila Bagges och Nicla s Wahlgrens husbygge stor uppståndelse. En tillverkare av trädäck ska enligt uppgift ha blivit erbjuden exponering i programmet till en kostnad av 500?000 kronor. I andra fall kan det handla om att låna ut en soffa till tv-kanalens soffprogram utan krav på motprestation.

Content Marketing Group arbetar med produktplacering i till exempel i TV3:s ”Miljon lotteriet Lyckohjulet” och TV4:s ”Solsidan”.

– I tv måste man vara försiktig, men om det står i manus att huvudpersonen är typen som kör Volvo så tillhör varumärket handlingen och kan exponeras så länge det inte görs otillbörligt, säger vd Per Söderström.

Långfilmsproduktion innebär ofta kontraktsbundna löften om bilder och repliker som tydliggör varumärket.

– Producenter och näringsliv har blivit mer beroende av varandra. Vi får fler och fler förfrågningar av företag som vill komma igenom det enorma reklam bruset, säger Peter Carnello, vd på Inbetween Entertainment.

Både Inbetween Entertainment och Content Marketing Group anlitas vanligen av produktionssidan och arbetar mot ett fast arvode eller provision på produktplaceringens värde. Skillnaden är att inom långfilm är all produkt placering tillåten.

– Vi behöver inte jobba i någon gråzon som man måste i tv-världen, säger Peter Carnello.

Den ökade efterfrågan har drivit upp priserna. En svensk långfilm tar vanligen in sex till tio annonsörer som var och en betalar mellan 200?000 kronor och 1 miljon kronor, enligt Peter Carnello.

Tv-branschen hoppas nu på den nya radio- och tv-lagen  senare i år – med friare regler för sponsring och produktplacering. Dock måste all annonsörsfinansiering presenteras tydligt för tittarna.

Per Söderström:

– Ingen vet exakt hur det blir. Förhoppningen är att vi kan säga vad det kostar att synas 20 sekunder i ett visst program. Då kan vi söka upp företag på ett annat sätt och branschen kommer definitivt att växa.

Bolag som arbetar med produktplacering

Inbetween Entertainment

Har i 18 år arbetat med produktplacering i film, men har även uppdrag inom

tv och webb.

Omsättning 2009 (2008): 10 (12) miljoner kronor.

Omsättningsprognos 2010: 12-13 miljoner kronor.

 

Content Marketing Group

Bolag som sedan 2007 arbetar med produktplacering i film, tv och

webb-produktion.

Omsättning 2009: 2,5 miljoner kronor.

Prognos 2010: 5 miljoner kronor.

 

Venue Media

Arbetar med produktplacering i långfilm och drama eller lifestyle-program i tv.

Omsättning juni 2007-juni 2008: 4 miljoner kronor.

 

CA Billqvist

Arbetar med produktplacering i film, tv och övriga medier.

Omsättning 2009 (2008): 6 (5) miljoner kronor.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.