Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ökar - trots färre lyssnare

Publicerad: 6 Maj 2011, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Allt större annonsörer lägger allt mer pengar i den kommersiella radions redaktionella miljö. Nu ska MTG ta ett grepp om de nya pengarna med pratradiokanalen Radio1.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioChrister ModigMTG Radio

I den senaste mätningen från Sifo backade det kommersiella radiolyssnandet med 5 procent. Samtidigt ökade radio, med 21 procent, mest av alla medier i Mediebyråbarometerns marsmätning. Sett till hela kvartalet har radioköpen ökat med 37 procent.

– Allt fler annonsörer ser värdet av radio som komplementmedium. Nu när det är fullt tryck i tv:n och alla inte får plats lägger många pengar i radion och ser att de får bra effekt. Vi har fått fler återkommande annonsörer och de lägger mer pengar, säger Andreas Timdahl, försäljningsdirektör på SBS Radio.

Både SBS och MTG har höjt sina radiopriser på grund av ökad efterfrågan. Radion har länge jobbat med annonsörsfinansierade program, AFP, och redaktionell aktivering av reklam, skillnaden nu, säger Andreas Timdahl, är att allt större annonsörer vill få in sina varumärken i den redaktionella miljön.

De annonsörerna ska MTG bereda plats för bland annat i nya Radio1, vars innehåll enbart utgörs av redaktionellt innehåll.

– Det är en av grundstommarna i kommersiell radio att det ska finnas utrymme för AFP. Det finns ett flertal områden där vi ser att vi kan skapa olika samarbeten, säger Christer Modig, vice vd och programchef på MTG Radio.

Områdena som han nämner är bland annat matlagning och ekonomi men de programmen kommer inte att göras innan man har en annonsör klar.

– Om vi gör ett ekonomiprogram tillsammans med till exempel SEB så är det mycket enklare att hålla sig till ämnet om man bygger program inifrån och ut, istället för tvärt om.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.