Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

ODR mot strömmen

Publicerad: 26 Maj 2010, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Ett medieslag går emot den nedåtgående trenden. Förra året sköt intresset för oadresserad direktreklam i höjden.


Ämnen i artikeln:

Direktreklam

Förra året tyckte en tredjedel av deltagarna i undersökningen att odr är den mest intressanta reklamen, jämfört med en fjärdedel året tidigare. Betydligt fler än tidigare uppgav också att de uppmärksammade budskapen i direktreklamen, och fler utnyttjade de erbjudanden de tog emot.

Enligt Maj Bonde-Teir på Icebreak beror attitydförändringen till direktreklam på den ekonomiska krisen.

– Kunderna orienterar sig mer mot rabatter och erbjudanden i tuffa tider, säger hon.

Odr är också det medieslag som traditionellt förlorar minst i lågkonjunkturer, eftersom annonsörerna tenderar att öka utbudsreklamen på bekostnad av imageskapande marknadsföring. Förra året minskade medieköpen i odr med 9 procent, samtidigt som dagspress rasade med 20 procent och tv med 12 procent.

Men det är inte rätt väg för alla annonsörer. Parallellt med att fler säger sig vara intresserade av erbjudanden och rabatter, ökar gruppen som är negativt inställda direktreklam. Förra året hade 32 procent av svenskarna ”nej till reklam”-skylt på dörren, jämfört med 27 procent året före.

– Polariseringen ökar mellan dem som gärna tar emot direktreklam och de som säger nej tack, vilket innebär att det blir ännu viktigare för annonsörerna att veta i vilken av grupperna deras målgrupp befinner sig, säger Maj Bonde-Teir.

Annonsörerna behöver också bli bättre på hur de ska nå dem som inte vill ha direktreklam.

– Slentrianmässigt väljer många att annonsera i en bilaga istället, men det är inte nödvändigtvis det bästa sättet. Det beror på vilken målgruppen är.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Direktreklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev