Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

... och sätter press på tidskriftsförlagen

Publicerad: 28 April 2010, 11:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Medierådgivarna gör tummen upp för kvällstidningarnas bilageoffensiv.


– Det sätter press på tidsskriftsförlagen som får mycket högre konkurrens än de har haft tidigare, säger Malin Asp Helldin, printchef på Mediaedge Cia.

Printcheferna Linda Sätterström, OMD, John Goliats, Mindshare, och Malin Asp Helldin på Mediaedge Cia är eniga. De allt mer magasinlika bilagor som kvällspressen nu spottar ur sig i rasande takt utmanar de etablerade tidskriftsförlagen.

Konkurrensen om både läsare och annonsörer hårdnar nu rejält.

– Kvällstidningarna är duktiga tidningsmakare och detta innebär att det blir mer konkurrens för förlagen, säger John Goliats.

Mailn Asp Helldin tror att den nya konkurrensen kan få positiva konsekvenser.

– Kvällstidningarna pumpar ut lättåtkomliga bilagor som är relativt billiga, vilket är en klar fördel. Tidskrifterna behöver konkurrensen för att ytterligare vässa sina erbjudanden, säger hon.

Det största hotet för tidskriftsförlagen finns i lösnummerförsäljningen, enligt printcheferna.

På annonsörssidan står sig de ”riktiga” magasinen starka.

– Bilagorna har inte samma kärnvärden som magasin, men en hög räckvidd kan man komma långt på. Det beror helt på annonsörens mål med kampanjen, säger Linda Sätterström.

– Bilagorna ligger inte riktigt på samma nivå, speciellt när det gäller att bygga varumärke. Men det är billiga kontakter och man kan nå många, säger John Goliats.

Malin Asp Helin pekar på att kvällspressens nya bilagor är osäkra kort, då det inte finns läsarsiffror, utan enbart upplaga att luta sig emot för annonsköpare.

Hon tror inte på Aftonbladets ambition att nå tidsskriftshyllan.

– Nej, fortsätt som nu att fronta tidningarna med kvällspressen. Sedan kan man fundera på om man inte ska erbjuda kunderna att köpa bilagan även om man inte vill ha själva kvällstidningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.