Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Nytt sätt att söka i smarta lurar

Publicerad: 2 Februari 2011, 09:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Genombrottet för smartphones ändrar spelreglerna på sökmarknaden. Nu krävs ännu snabbare och relevantare sökresultat. Dessutom är det bara de två översta resultaten som räknas.


Ämnen i artikeln:

MediacomSökGoogleSEO

I år väntas 16 procent av alla sökningar på Google göras från mobilen, enligt en amerikansk prognos.

Helena Lopez, sökansvarig på Mediacom i London, tror att siffran är i underkant av hur det verkligen kommer att se ut.

Bakom tillväxten står framför allt det allt större intresset för smartphones, som inte ser ut att avta – tvärtom.

– Iphone är för dyr för många, men nu kommer försäljningen av de billigare Androidtelefonerna att explodera, säger Niclas Lundberg, sökstrateg på Mediacom.

Dessutom utvecklas tekniken ständigt, vilket gör det lättare att genomföra sök i mobilen. Redan nu är det möjligt att fotografera föremål med mobilen och få information om dem i Google.

Ansiktsigenkänning är på gång, men är fortfarande ett ganska trubbigt verktyg.

– Snart blir det även möjligt att fotografera ett klädesplagg som någon bär och få veta vad det kostar och var man kan köpa det, säger Helena Lopez.

MobIlsöknIngarnas genombrott tvingar annonsörerna att se över sina sökstrategier. Sökbeteendet skiljer sig avsevärt från sökningar gjorda från datorer. Den som använder mobilen skriver kortare sök termer, och oftast handlar det om lokala sökningar, adresser, telefonnummer eller recept.

– Annonsörerna måste ha olika sökstrategier som leder trafiken olika beroende av vilken plattform sökningen kommer ifrån. Den som söker i mobilen vill inte ha omfattande information, utan kort relevant som leder direkt till action, säger Helena Lopez.

Vid mobila sökningar är det dessutom ännu viktigare än annars att träffa rätt. De två översta träffarna får i dagsläget 90 procent av klicken vid sökningar från mobilen.

Å andra sidan är det fortfarande betydligt billigare att köpa toppositionen i den mobila displayen.

– Sponsrade länkar kostar 60 procent mindre i mobilen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MediacomSökGoogleSEO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.