Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nytt bottenrekord för Ryanair

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Ryanair rasar till en ny bottennivå – och ligger nu stadigt på jumboplats av alla bolag. "De har usla villkor och lagar planen med tejp, det riskerar att undergräva hela varumärket", säger Fredrik Svalstedt, varumärkesstrateg på Differ. Vinnaren i lågpriskriget är istället Norwegian.


Siffror som undersöknings­företaget Yougov tagit fram på uppdrag av Dagens Media visar en störtdykning för Ryanair det senaste kvartalet – från redan låga nivåer.

– Ryanair ligger tydligt sist av alla varumärken som vi mäter, och har dessutom tappat mest, säger Johan Rosenqvist på Yougov.

Sedan årsskiftet har Ryanairs index i Yougovs mätning minskat med 7,94, och ligger nu på minus 30,13.

– Det finns en tydlig koppling till negativ publicitet i medier kring både bristande säkerhet och vägran att följa EU-regler samt ARN. Norwegian är här vinnaren som tycks gynnas av Ryanairs fall, säger Johan Rosenqvist.

Genom åren har den mediala uppmärksamheten kring Ryanair handlat om allt från ståplats på flyget och avsugningar i en planerad businessklass.

– Tidigare handlade bevakningen om sämre service, nu skrivs det om sämre resesäkerhet. Jag tror man är villig att betala mindre för sämre service, men inte för att riskera sitt liv, säger Fredrik Svalstedt.

Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara hanterar det usla resultatet genom att gå till motattack:

– Såna här undersökningar är ungefär lika pålitliga som en otrogen mans bortförklaringar, säger han.

Trots Ryanairs usla anseende gör bolaget rekordvinster, räkenskapsåret 2011/2012 väntas flygjätten göra ett nettoresultat på omkring 3,6 miljarder kronor.

– Ryanair är Europas största flygbolag eftersom passagerarna älskar våra låga priser, säger Stephen McNamara.

Fredrik Svalstedt, Differ, tror dock att ett trendbrott kan vara nära för Ryanair:

– Handlar det om en äventyrad säkerhet väljer man ett annat bolag. Det kan skada Ryanairs varumärke och affär rejält.

Det irländska lågprisbolaget köpte medieutrymme för blygsamma 13,2 miljoner kronor brutto i Sverige under 2011, enligt Sifo reklammätningar.

Istället satsar Ryanair hårt på uppseendeväckande pr.

I Sverige samarbetar Ryanair med Andréasson PR, som fått tydliga riktlinjer – det handlar helt enkelt om att kommunicera lågt pris.

– All uppmärksamhet gynnar deras varumärke, hävdar Michael Jäderholm, konsult på Andréasson PR.

Men när Ryanair tappar anseende i Yougovs mätning vinner konkurrenten Norwegian mark.

– Norwegian verkar gynnas av Ryanairs fall, säger Yougovs Johan Rosenqvist.

Norwegian, som förra året köpte medieutrymme för 53 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar, har under årets första månader klättrat från index 10 till 16.

– Vi började flyga mer heltäckande i Sverige förra året. Fler har provat oss och upplever att vi har en kvalitetsprodukt, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian.

– Många tror att det är samma upplevelse hos alla lågprisbolag. Men så kommer de till oss och märker att vi har nya plan, gratis wifi och bra med benutrymme.

Källa: Yougov brand-index

Norwegian

Medieköp 2011: 53 miljoner kronor brutto

Mediebyrå: Vizeum

Reklambyrå: Garbergs

Pr-byrå: Inhouse

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.