Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nyheter i dagspress kan utnyttjas bättre

Publicerad: 30 Mars 2011, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Händelsestyrd annonsering kan få ett enormt genomslag. Men annonsörerna har inte varit tillräckligt bra på att utnyttja det, enligt mediebyråerna.


– Jag tycker det är synd, jag skulle vilja se mer av det, säger Mali Asp Helldin, printchef på MEC.

Händelsestyrd annonsering borde passa dagspressens korta ledtider. Men när det väl används dyker det oftast upp på webben.

När Dokument Inifrån avslöjade att McDonalds tvingade unga att arbeta gratis köpte hamburgerjätten banners i anslutning till artiklarna om kritiken, på bland annat aftonbladet.se, dn.se och svd.se.

Bannern länkar vidare till en chatt med McDonaldschefer samt sajten frågamcdonalds.se. Annonserna kritiserades hårt av Journalistförbundet. 

– Detta är ett problem och ligger i häradet textreklam, sa dess ordförande Agnetha Lindblom Hulthén.

Men enligt Viktor Bolin på webbyrån Britny, borde annonsörerna bli bättre på att utnyttja aktuella händelser i sin marknadsföring.

– Jag tror att en anledning till varför det inte görs i större utsträckning har med företagens partnerstruktur att göra. Traditionellt sett ansvarar pr-byrån för mediebevakningen, de köpta kanalerna hör till reklam- och mediebyrån, som är vana att arbeta mer långsiktigt, säger han.

Kristina Carlsson, chef på MEC Interactive:

– Det finns många tillfällen där händelsestyrd annonsering skulle kunna nyttjas ännu mer än vad det gör idag, Man skulle även kunna använda sig av händelsestyrd sökmarknadsföring i större utsträckning.

Hon lägger dock in en brasklapp mot olyckliga annonskrockar. Kontextuell annonsering skulle till exempel kunna göra att en annons för ett flygbolag hamnar bredvid en nyhet om en svår flygolycka.

– Då det funnits tillfällen med mindre lyckade kontextuella styrningar har detta också stundom tyvärr hämmat, säger Kristina Carlsson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.