Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Nyckeln är förstås en bra idé”

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Marabou lägger allt mer pengar på sociala medier. Resultatet är både större engagemang från konsumenterna och en ökad försäljning.


För två år sedan började Kraft Foods styra om delar av Marabous medieköp från traditionella till sociala medier. Den mest prisade och uppmärksammade sociala kampanjen än så länge är fjolårets ”Rädda Julen” för varumärket Aladdin, signerad Ogilvy och Prime PR. Den engagerade över 400 000 konsumenter att rösta på sin favoritpralin och fick Marabou att byta ut ägglikören mot jordgubbscreme. Starcom är Kraft Foods mediebyrån.

– Vi har märkt att våra chokladvarumärken skapar engagemang och lämpar sig för sociala medier. Syftet är att få igång en dialog, vara lekfulla och bjuda på information och överraskningar som knyter an till våra kärnvärden, säger Malin Jönsson, marknadschef för Marabou på Kraft Foods.

Marabou har 174 000 fans på Facebook. Det är en fördubbling på ett år och antalet ökar stadigt.

– Vi har skjutit till nya pengar i sociala medier och flyttat pengar dit från andra marknadsföringsinsatser, säger Malin Jönsson.

Dialogen i sociala medier ger nya produktidéer. Nyligen lanserades den tillfälliga chokladen ”Vintervit” efter påtryckningar från en Facebook-grupp som efterfrågade vit choklad. Istället för att lägga pengar på sampling på stan kan folk anmäla sig som provsmakare på Facebook.

I en annan kampanj efterfrågades designförslag till den nya chokladkakan ”Söderhavet”. Resultatet blev 10 000 skisser. Kampanjen ”Chokladkoden” för stycksaker tog avstamp i ett personlighetstest på Facebook, som sades avslöja allt från personlighet och intressen till chokladkonsumtion och chokladkompatibilitet med kompisarna.

– Nyckeln är förstås en bra idé, men också att den integreras med en kraftfull kampanj i traditionella medier, som tv. De kompletterar varandra väldigt bra.

Malin Jönssons goda råd

1. Lyssna och omvärldsbevaka först innan du aktivt kliver in i dialogen.

2. Integrera sociala medier med traditionella medier för bästa resultat.

3. Du måste våga släppa kontrollen, men ha en färdig plan för hur du ska hantera kritik. Var ärlig och censurera inte.

4. Informera kundtjänst om dina kampanjer i sociala medier så att de är beredda på reaktioner.

5. Planera hur du ska mäta och följa upp din kampanj. Ett exempel är att mäta ”return on engagement”, ROE, det vill säga hur lång tid människor umgås med varumärkena i kampanjen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.