Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya vinstmaskinen – glossiga magasin

Publicerad: 16 Februari 2011, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

När intresset för tilläggsprodukterna rasar måste kvällstidningarna hitta nya intäktsben. Ett är glossiga magasin – som blir en allt viktigare del av affären.


För ett par år sedan var det dvd-samlingar och böcker som höll Expressens och Aftonbladets intäkter uppe när annonsintäkterna från huvudtidningarna sjönk.

Men intresset från köparna har falnat. Marknaden blev mättad, säger Expressens vd Bengt Ottosson.

– Tillväxten för tillväxtprodukterna var snabb och explosiv. Men till slut hade vi och Aftonbladet två, tre tilläggsprodukter ute på samma gång, samtidigt som konkurrensen för dvd-erbjudanden ökade och priserna sjönk.

Under samma period har extrabilagorna seglat upp och fått en allt viktigare roll för kvällstidningarnas affär.

– Vi måste ständigt hitta nya intäktskällor och magasinen är ett av dem. Det är ett område som har utvecklats positivt de senaste åren, säger Bengt Ottosson. 

Enligt uppgifter till Dagens Media gjorde nystartade affärsområdet Expressen Magasin en vinst på 47 miljoner kronor 2010 – runt 11 miljoner över budget.

Bengt Ottosson säger att siffran ligger nära sanningen.

–?Resultatet var mycket bra och 65 procent högre än före­gående år, vilket är betydligt bättre än förväntat, säger han.

Till viss del beror ökningen på det kungliga bröllopet i somras, men tillväxten förväntas öka även i år, trots att flera av titlarna visar sjunkande räckvidd.

–?Förväntningarna för 2011 är höga, magasinens del av intäkterna kommer att öka, säger enligt Mikael Samuelsson, utvecklingschef för print på Aftonbladet.

Förra året stod bilagorna för omkring 20 procent av Aftonbladets intäkter i butik.

Aftonbladets och Expressens bilagor har framför allt blivit fler – Aftonbladet planerar drygt 380 bilagor i år och Expressen kommer att ge ut nästan lika många – men de har även blivit glossigare och mer lika de etablerade magasinen i tidskriftshyllorna.

– Vår unika position i kassa­linjen ger oss bra möjligheter att konkurrera utan att behöva slåss i tidningshyllorna, säger Anna-Clara Welander, chef för Express­en Magasin.

Om läsarna tidigare köpte sin kvällstidning och fick bilagan på köpet, är det i dag allt fler som först väljer bilagan och får huvudtidningen på köpet.

–?För oss som vanligen gör breda produkter är det intressant att rikta sig till mer specifika målgrupper. Livsstil har blivit en viktig marknad och läsarna förväntar sig att vi ska utvecklas hela tiden, säger Anna Kult, nytillträdd featurechef på Aftonbladet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.