Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya tv-vanorföder nya bråk

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

I en vecka gick Telias tv-kunder miste om SBS Discoverys kanaler för att parterna inte kunde komma överens om pris och paketering.Nu kan Dagens Media avslöja att ännu en konflikt är under uppsegling – TV4 hotar att säga upp avtalet med Com Hem.Det nya tv-kriget står mellan kanalhusen och operatörerna.


Enligt uppgifter till Dagens Media överväger TV4 att säga upp sitt avtal med Com Hem, som löper ut under hösten.

Anledningen är att Com Hems Tivo-satsning inte har levererat som operatören utlovat.

I samband med att inspelningstjänsten Tivo lanserades lovade Com Hem att satsningen skulle innebära stora volym­ökningar för Com Hem och därmed även för kanalhusen.

I utbyte mot det löftet gav TV4 bort en del rättigheter i sitt avtal med Com Hem. Framför allt ska det röra sig om rätten att distribuera TV4-Gruppens kanaler på webben.

Tivo har dock inte blivit den framgång som Com Hem räknat med, och de utlovade volym­ökningarna har uteblivit.

Enligt vad Dagens Media erfar är TV4 missnöjda och har nu långtgående planer på att säga upp det befintliga distributionsavtalet med Com Hem, och kräva nya villkor.

David Österlund, distributionschef på TV-Gruppen, vill inte kommentera planerna.

– Jag vill inte ge några kommentarer kring vårt avtal med Com Hem, säger han.

Inte heller Com Hem vill diskutera avtalet med TV4 med Dagens Media.

– Den dialog som vi har med TV4 och andra programbolag för vi helst direkt med dem och inte via medierna, säger presschefen Fredrik Hallstan.

Tivo lanserades under andra halvan av 2013 och hade i slutet av 2014 164 000 kunder. Enligt Fredrik Hallstan har lanseringen gått i linje med Com Hems förväntningar.

– Lanseringen har gått mycket bra. På drygt ett år har 27 procent av våra tv-kunder Tivo. Det är världsrekord jämfört med andra internationella spelare som gjort något liknande, exempelvis Virgin Media i England.

Den infekterade konflikten mellan SBS Discovery och Telia pågick i en vecka då Telias tv-kunder inte fick se kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Discovery och Eurosport, innan parterna kom överens i början av förra veckan.

I slutet av förra året slocknade SBS Discoverys kanaler i nästan ett dygn för Boxers betal-tv-abonnenter, och 2013 försvann Telias kanaler för flera tusen av Telias kunder.

Branschbedömarna är överens om att vi får räkna med fler bråk mellan kanalhusen och operatörerna framöver.

Både kanaler och operatörer pressas av tv-tittarnas nya vanor och flykten från linjär-tv, vilket gör förhandlingsklimatet tuffare och avtalen mer komplexa.

– I Sverige brukar vi kunna komma överens innan kanalerna slocknar, men i USA är det ganska vanligt med blackouts. Jag tror inte att det är sista gången det här händer i Sverige, säger David Österlund.

Enligt MMS minskade tittandet på linjär-tv med sex minuter per dag förra året, och mer än så bland de yngre tittarna. Samtidigt har det totala tittandet på rörlig bild ökat med flera per dygn.

Tittarna väljer bort linjär-tv för digitala betaltjänster, play, Youtube och piratsajter.

– Det vi ser är ett bevis för hur den här digitala transformationen ter sig i praktiskt agerande från aktörerna. Jag är övertygad om att vi kommer att få se fler av den här typen av konflikter, säger Marie Nilsson, vd på Media­vision.

Den stora stötestenen är att operatörerna vill komma bort från stora och låsta kanalpaket för att istället kunna erbjuda sina kunder mer flexibla lösningar, och på flera plattformar.

För att kunna konkurrera med kanalernas egna playtjänster och med streamingaktörer som Netflix och HBO måste distributörerna kunna erbjuda sina kanaler på alla plattformar och låta tittarna själva välja när de vill titta.

– Eran där stora kanalpaket regerade är förbi. Kunderna accepterar inte längre att operatörerna dikterar villkoren, utan väljer då istället andra alternativ, säger Niklas Vange, informationschef på Boxer.

Konkurrensen från streamingtjänsterna har även skapat en prispress som inte fanns tidigare.

– Netflix har satt en basnivå på 79 kronor i månaden som alla andra aktörer måste förhålla sig till. För operatörerna handlar nu mycket om att utgå från den basnivån och hitta sätt att motivera ett högre pris, till exempel genom innehåll, teknik eller nya tjänster, säger Marie Nilsson.

– Vi tror på mindre kanalpaket som täcker det basala behovet, och som kan kompletteras med andra tjänster utifrån kundernas egna önskemål, säger Niklas Vange.

Samtidigt är kanalhusen stressade över att tittandet minskar och vill få ut så många kanaler som möjligt i operatörernas paket, och ta ett så högt pris de kan för de digitala rättigheterna.

Att kompensera de minskade reklamlagren med högre reklampriser är inte någon hållbar väg på sikt, och reklamintäkterna från playtjänsterna utgör fortfarande bara en bråkdel av tv-husens intäkter från linjär-tv.

Det nya avtalet mellan Telia och SBS Discovery innebär att Discovery får bredare distribution för livsstilskanalen TLC och nya kriminalkanalen Investigation Discovery. I gengäld får Telia ”på sikt” möjlighet att kunna erbjuda SBS Discoverys kanaler på alla plattformar.

– Vi vet att våra kunder vill ha tv på alla plattformar med möjlighet till catch up-tittande. Det är klart att det har legat bakom vårt agerande. Hur tråkig konflikten än har varit har det varit värt det, säger Telias informationschef Hans G Larsson.

De senaste månaderna har flera operatörer lanserat egna streamingtjänster, som Telias Play Plus, Boxer Play, och nu senast Viasat TV To Go som släpptes i slutet av mars.

Med streamingtjänsterna kan tittarna titta när de vill, men kanalutbudet i tjänsterna är fortfarande begränsat, och exempelvis Viasats produkt finns än så länge bara för surfplattor.

– Det går i dag inte att fånga upp hur många som ser reklamen i de streamingtjänster som drivs via operatörer. Frågan är hur man löser reklamfrågan i streamingtjänsterna, och vad operatörerna ska betala för rättigheterna att sända på webben, säger David Österlund.

Vem som kommer att gå vinnande ur det nya tv-kriget är för tidigt att säga.

Så länge annonsörernas stora efterfrågan på reklam i linjär-tv består, och de kommersiella kanalerna inte hittar bättre sätt att ta betalt på nätet, består deras beroende av betal-tv-operatörerna, både när det gäller reklamintäkter och distributionsintäkter.

– Vi vill definitivt fortsätta jobba med distributörerna, men vi är i en ny situation där vi måste hitta värde i alla typer av distribution, säger David Österlund.

På sikt är det dock möjligt att tv-kanalernas beroende av distributionsintäkter minskar, tror Patrick Wallin, tv-chef på Media­com.

– Men det tar en stund att bygga om. Distributörerna äger dessutom även telefonlinjer och bredband, och sitter på en maktposition på det sättet, säger han.

Marie Nilsson tycker att det är svårt att avgöra vem som är starkast av operatörer och kanalhus.

– Förhandlingsstyrkan varierar och den som tvingas vika ner sig i en förhandling är inte självklart den som är svagast på sikt. Hela värdekedjan påverkas av transformationen.

Än så länge har heller varken operatörernas eller kanalhusens intäkter minskat dramatiskt.

De flesta operatörer tappar inte kunder och annonsörernas efterfrågan på tv-reklam är fortsatt hög.

– Men vi vet från tidigare medietransformationer att intäkterna följer konsumenterna. Båda parter inser vartåt det barkar, säger Marie Nilsson.

Så starka är operatörerna

Telia

697 000 abonnenter (641 000 2013).

• Webb-tv-tjänst: Play+.

Com Hem

618 000 abonnenter (608 000 2013).

Lanserade inspelningstjänsten Tivo 2013. 164 000 kunder 2014.

Boxer

560 000 abonnenter (574 000 2013).

Lanserade streamingtjänsten Boxer Play under 2014.

Viasat

559 000 satellit-tv-abonnenter i Norden 2014 (599 000 2013).

Lanserade streamingtjänsten Viasat TV To Go i mars 2015.

Telenor

(Bredbandsbolaget och Canal Digital)

520 000 tv-abonnenter i Sverige 2014 (284 000 2013).

Köpte Tele2:s tv- och fiberverksamhet 2014.

Lanserade streamingtjänsten Canal Digital To Go hösten 2014.

Konflikterna mellan kanalhus ochoperatörer

SBS Discovery och Telia

Telias kunder förlorade SBS Discoverys kanaler den 1 april 2015 när förhandlingen om ett nytt avtal strandade. En vecka senare var konflikten över. SBS Discovery fick med sin crimekanal Investigation Discovery i Telias paket och når ut bredare med TLC. Telia får catch up-möjlighet och rätt att sända på fler plattformar ”på sikt”.

Copyswede och operatörerna

I mars 2015 tänkte Telia plocka bort SVT:s webbtjänst SVTr (en begränsad version av SVT Play) ur sitt utbud. Anledningen var enligt Telia att Copyswede, som förhandlar om rättigheterna, höjt priset och försämrat tjänsten, vilket Copyswede förnekar.

Fler operatörer hotade att följa efter innan parterna kom överens i april, enligt Copyswede med samma villkor som innan.

SBS Discovery och Boxer

I december 2014 släcktes SBS Discovery-kanalerna Kanal 5 HD, Kanal 9 och Kanal 11 för Boxers tv-kunder. 19 timmar senare var parterna överens om ett nytt avtal och kanalerna kom tillbaka.

Telia och Viasat

Telia släckte TV3, TV6, TV8 och TV10 för knappt 6 000 fiberkunder i mars 2013, för att man inte var överens med kunderna om innehållet i avtalet. Konflikten innebar också att Telia slutade att köpa annonser i Viasat-ägaren Kinneviks medier, däribland Metro.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.