Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Nya titlar tynger förlagens vinst

Publicerad: 17 Augusti 2011, 06:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Investeringarna i tv och på internet går som tåget, men tidskrifterna återhämtar sig långsamt efter lågkonjunkturen. "Tidskrifter är inte förstahandsvalet", säger medieanalytikern Olle Lidbom.


Ämnen i artikeln:

Forma Publishing GroupAlbinsson SjöbergAller MediaEgmont TidskrifterLRF Media

Lågkonjunkturen innebar ett hårt slag mot tidskrifterna och förlagen. Bonnier Magazines, Aller Media, Forma Publishing Group och Albinsson & Sjöberg redovisade förluster under 2009, medan Egmont och Plaza Publishing Group gjorde små vinster.

Och ännu är de inte tillbaka på samma nivåer som under glansdagarna före finanskrisen.

Dels beror det på att annonsörerna hittar sina målgrupper i andra medier än tidskrifter, berättar Olle Lidbom.

– När annonsinvesteringarna kommer tillbaka efter en kris, så är inte tidskrifter förstahandsvalet. Tv har ju haft det väldigt lätt, men även lokaltidningarna och den rikstäckande dagspressen har fått tillbaka farten. Tidskrifterna hamnar sent i den cykeln, säger han.

En annan anledning till att förlagen inte har återhämtat sig efter tappet kan vara den nylanseringshysteri som vi nu upplever på marknaden. Under årets första halvår har 68 nya titlar släpps på marknaden – det är lika många som under hela 2010, enligt Sveriges Tidskrifter.

Det första halvåret brukar historiskt sett stå för 37 procent av nylanseringarna. Om det fortfarande stämmer så innebär det att 184 nya tidskrifter kommer att startas i år – vilket är i paritet med rekordåret 2005 då 190 nya titlar startades.

– Det borde synas i omsättning och resultat hos de stora förlagen, men det har det inte riktigt gjort. Lanseringarna är snarare en effekt av att man har tappat i omsättning och försöker hitta nya produkter för att täcka upp, säger Olle Lidbom.

Forma Publishing Group gick från ett resultat på 34 miljoner kronor 2007 till en förlust på 16 miljoner kronor 2009 – trots uppsägningar av cirka 30 personer. Samtidigt förvärvade Forma tidningen Leva och förlaget Hälsa & Helhet med samtliga anställda.

Förra året skrevs resultatet till 18 miljoner kronor.

– Det var framför allt tidskrifterna som hade en positiv utveckling och en stark annonsförsäljning förra året. Vi gjorde också en vändning i Finland, men bokverksamheten hade en fortsatt negativ utveckling, säger Patrik Widlund, vd på Forma Publishing Group.

Förlaget hade under ett antal år en rörelsemarginal på omkring 10 procent, säger han. Dit ska man nå igen.

– Vi har lagt stor prioritet på att växa och gjorde ett antal förvärv samtidigt som marknaden började gå ner. Nu följer vi planen och räknar med bättre resultat de kommande åren.

Och Forma känner av att det kommit så mycket nya titlar på marknaden. I maj lade förlaget ner storsatsningen Kattis & Co, som lanserades våren 2009. Och en nystartad tidning måste snabbt hitta sin målgrupp, berättar Patrik Widlund.

– Man får inte så många chanser att träffa sin målgrupp. Fler tidskrifter ska dela på pengarna och det märks på annonsmarknaden, men också på läsarsidan – framför allt när det gäller lösnummerförsäljning. Det är svårare idag att bygga upp stora breda titlar.

Men det är precis vad Bonnier satsar på. Förlaget har de senaste åren satsat på breda titlar som S och Style By, men även tidningar som Yourlife och Klassiska Bilar har introducerats på den svenska marknaden.

Liksom Forma Publishing Group gick Bonnier Magazines (där Bonnier Tidskrifter, Bonnier Publications och amerikanska Bonnier Corporation ingår) med förlust 2009 då rörelseresultatet skrevs till -13 miljoner kronor från att ha legat på hela 699 miljoner kronor 2007.

– Affären i Bonnier Corporation ser helt annorlunda ut än den skandinaviska, och dessutom ger valutaförändringen under perioden en stor avvikelse, säger vd:n Ulrika Saxon.

Hon vill hellre tala om Bonnier Magazines Scandinavia, som består av Bonnier Publications och Bonnier Tidskrifter, där resultatet varit bättre. Bonnier särredovisar dock inte bolaget, och Ulrika Saxon vill inte lämna ut resultaten de senaste åren. Hon berättar dock att omsättningen var 4 miljarder kronor 2007 och beräknas i år att hamna på 3,7 miljarder för att återigen vara uppe i 4 miljarder nästa år. Som lägst var omsättningen 3,6 miljoner kronor. Under samma period har vinstmarginalen pendlat från 12 till 10 procent, berättar Ulrika Saxon.

– De nya titlarna drar givetvis ner lönsamheten under de två första åren efter lansering. Men den typen av investering i organisk tillväxt är en viktig del av vår strategi, säger hon.

Hon tror inte att annonsmarknaden för populärpress kan återfå samma nivåer som före finanskrisen – när det gäller de traditionella formaten.

– En rad möjligheter har utvecklats kring starka magasinsvarumärken, som gör att annonsaffären breddas ordentligt. Att kunna erbjuda varumärken med högkvalitativt innehåll via flera kanaler och mötesformer, parallellt med en inarbetad relation med tydliga målgrupper, kommer att fortsätta vara intressant ur ett annonsörsperspektiv framöver. Kanske ännu mer än vad det har varit historiskt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.