Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya produkter ska lyfta morgonpressen

Publicerad: 18 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

SvD stuvar om bland annonsformaten, Sydsvenskan släpper ett nytt paket och DN öppnar för annonser direkt i läsarens brevlåda eller mejlkorg.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSydsvenskanDagens Nyheter

Från och med nästa år erbjuder DN annonsörerna tre nya produkter. Medskick till tidningens fakturor, samt annonser på Nutidstestets e-postutskick och på DN-kortets utskick.

– Tidigare kände vi att det kunde vara störande för läsaren, men många andra företag jobbar redan så här, och läsarna tar reklamen som en naturlig del av utskicken. Istället tillför vi ett mervärde, säger Dan Morén.

Genom att synas tillsammans med fakturorna kan en annonsör nå ut till 63 procent av stock­holmarna.

I Nutidstestets e-postutskick, som går till 100 000 läsare per vecka, erbjuder DN både ett sponsorskap och fyra mindre reklammoduler.

I DN-kortets utskick – 24 per år till 140 000 adresser – erbjuder DN ett större annonsformat och tre mindre.

Hur stora intäkter räknar ni med?

– Om vi har en god beläggningsgrad så är det en avsevärd summa vi kan få in i nya intäkter. Det finns ett behov hos kunderna av att nå stockholmarna bättre.

Hur många miljoner?

– Jag kan inte säga hur mycket det rör sig om. Men med hjälp av dessa möjligheter kan annonsörerna förstärka sina kampanjer i vissa områden, vilket vi tror är jätteintressant.

Även koncernsystern Sydsvenskan har nyheter inför nästa år. Då paketeras alla tidningens kanaler i ett och samma annons­paket, under namnet ”Sydsvenskan Power”.

I paketet ingår Sydsvenskan, City Malmö, City Lund, Sydsvenskan Nära, mobilen och sajten.

– Paketet är ett sätt att marknadsföra att vi har fler kanaler än bara papperstidningen, säger Fredrik Ivansson, försäljningschef.

Paketet har som mest en räckvidd på 2,1 miljoner kontakter, berättar han.

– Även om vi inte säljer hela paketet så kan vi sälja in fler kanaler till kunderna.

Även Svenska Dagbladet stuvar om bland sina annonsformat. Detta i samband med att tidningen görs om och delas upp i två huvuddelar, där kulturdelen försvinner som en egen rygg.

Svenska Dagbladets försäljningschef Pierre Bergström:

– Inget är helt bestämt, så jag har inget konkret att berätta just nu.

DN lanserar tre nya annonslösningar

Fakturautskick: Medskick till cirka 65 000 fakturor per månad. Bruttopris: 2,70 kronor per utskick. Möjlighet att selektera på postnummer.

Nutidstestet: E-postutskick till cirka 100 000 läsare per vecka. Bruttopris: sponsorskap kostar 300 000 kronor per månad, en av fyra moduler kostar 1 krona per utskick.

DN-kortet: Skickas 24 gånger per år till cirka 140 000 adresser. Bruttopris: Det största formatet kostar 3 kronor per utskick, tre mindre ytor kostar 1 krona per utskick vardera. Möjlighet att selektera på kön, bostad och inkomst.

Sydsvenskans nya paket når 2,1 miljoner

Sydsvenskan Power: Sydsvenskan, City Malmö, City Lund, Sydsvenskan Nära, mobilen och sajten, med möjlig räckvidd på 2,1 miljoner kontakter.

Bruttopris: Från 667 330 kronor som mest, till 177 170 kronor, beroende på annons­storlek.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.