Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Nya nationalarenan – ett sponsorpalats

Publicerad: 15 Augusti 2012, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Kampen om eventen i Stockholm har aldrig varit hårdare. Samtidigt som byggdammet sopas undan i Friends Arena börjar även Tele 2 Arena vid Globen bli klar. Resultatet: allt mer extrema sponsringsaktiviteter. Inne i den nya nationalarenan blir det till och med möjligt att att provköra bilar – uppe på VIP-etaget.


Ämnen i artikeln:

Friends Arena

Det är inte bara en ny arena som byggs i Solna, utan en helt nya stadsdel, Arenastaden. När Petra Wester, försäljningsdirektör på Sweden Arena Management, SAM, som sköter den kommersiella driften av Friends Arena möter upp så sker det i en nedgången 60-talsbyggnad av gult tegel.

– Vi har använt byggnaden som projektkontor och sitter bara här tillfälligt. I morgon får vi nycklarna till arenan av Peab och flyttar in i vårt permanenta kontor. Den här byggnaden ska, som de flesta andra i området, rivas, berättar hon.

Enligt Institutet för reklam- och mediemätningar, IRM, omsatte event 6,1 miljarder kronor 2011, en ökning med 22 procent jämfört med föregående år. I Stockholm råder sedan tidigare strid på kniven om eventen, där Friends Arena tagit över bland annat Stockholm International Horseshow och Melodifestivalen från Globen, men samtidigt gick miste om att arrangera Eurovisions Song Contest. Det arrangemanget knep istället Malmö Arena.   

De två nya arenorna som byggs blir tunga pjäser på Stockholms eventmarknad. Tele 2-Arena har 30 000 sittplatser och Friends Arena 50 000. Det gamla arenabeståndet var slitet och behövde moderniseras men med de nya arenorna ökar också den totala publikkapaciteten.

Sedan tidigare är det redan klart att det allsvenska fotbollslaget AIK ska spela sina 15 hemmamatcher i Friends Arena. Under arenans första år är 50 event inplanerade.

– Nästkommande år, då vi är helt ”up and running” är målet 100 event, säger Petra Wester.

All exponering inne i arenan kommer att vara digital. Sammantaget ska cirka 700 stycken 55-tums-skärmar monteras upp där information till besökarna blandas med kommersiella budskap från arenans partners. Två videoväggar, som utlovas bli enorma, ska också sättas upp. Utrymmet på videoytorna är främst vikt för arenans partners men det ska också vara möjligt för externa annonsörer att synas.

– Exakt hur det arrangemanget ska se ut är ännu inte klart, säger Petra Wester.

Friends Arena siktar på att ha totalt 20 branschexklusiva partners. Till exempel är Carlsberg dryckesleverantör vilket innebär att det är enbart deras öl och deras läskvarumärke Pepsi som kommer serveras på arenan. Klara partners är bland andra Carlsberg, G4S och Swedbank.   

För andra företag, som inte är partners, finns möjligheten att gå in som så kallad eventsponsor och göra aktiviteter inne på arenan. Kravet är att eventen ska förhöja besökarnas upplevelse.

– Vi kommer aldrig tillåta att till exempel ett telekombolag försöker pracka på besökarna abonnemang i entrén. Vill däremot, säg Läkerol, dela ut en ny produkt så är det en helt annan sak.

Arenan är uppdelad i tre olika sektioner där den mellersta läktardelen utgör VIP-sektionen. Här ligger logerna, 92 till antalet, och som säljs från en halv miljon kronor och uppåt. Logerna är ännu inte slutsålda men försäljningen ”rullar på”, enligt Petra Wester. I den här sektionen finns också utrymme till mer exklusiva event. 

– Runt logerna löper en väg runt hela arenan och där planerar vi till exempel att låta VIP-gäster och logeägare provköra nya bildmodeller.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Friends Arena

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.