Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya målgruppen - fattiga kvinnor

Publicerad: 8 December 2010, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Hygienjätten SCA har en ny strategi - att få fattiga kvinnor i tredje världen att köpa dess produkter. Det framgår av en hemlig film som SCA har tagit fram för internt bruk.


År 2009 drog svenska SCA  in 111 miljarder kronor, bland annat genom att sälja hygienprodukter, som Libresse och Libero, till kvinnor i den rikare delen av världen. 85 procent av koncernens intäkter kom från Europa och USA medan endast 1 procent hämtades från ”övriga” marknader.

Men huvudmålgruppen blir allt äldre, något som oroar koncernen. I en intern film uppmanas företagets anställda att ställa in siktet på kvinnor i tredje världen.

I filmen, som enligt uppgift skickats ut internt till koncernens toppchefer, syns bland annat en bild på en indisk flicka i ett landskap fullt av bråte och skräp – med texten ”New business opportunity” stämplad över sig.

Enligt SCA kan företaget sälja närmare 400 miljoner fler produkter i de 17 största låginkomstländerna.

Men SCA siktar högre – eller snarare lägre – än så. Även de fattigaste kvinnorna ska övertalas.

Det handlar bara om att försöka förändra prioriteringarna hos de här kvinnorna – och att göra SCA:s produkter till en naturlig del av kvinnornas liv, säger speakerrösten i filmen-

Redan vid en inkomst på 2 dollar om dagen börjar kvinnor konsumera hygienprodukter, menar SCA. Men i?dag sätter olika religiösa eller kulturella seder käpparna i hjulet för utvecklingen.

– Kvinnorna ser sig själva först och främst som mödrar, hustrur och döttrar. Deras egna behov har lägre prioritet, säger speakerrösten.

Nästa år ska SCA därför inleda ett omfattande researcharbete för att ta reda på hur dessa kvinnors ”prioriteringar” ska kunna förändras.

–Antingen gör vi det – eller så gör någon annan det, säger speakerrösten.

SCA har profilerat sig som ett globalt företag som driver ett aktiv csr-arbete. I sin årsredovisning listar man flera olika ”utmärkelser och erkännanden” som företaget samlat på sig, inklusive Dow Jones Sustainability Index samt att koncernen utsetts till ett av världens mest etiska företag, av Ethisphereinstitutet i USA.

Nyligen lanserade man också devisen ”c/o life”.

”För att våra råvaror och vårt sätt att arbeta ingår som en naturlig del i den globala livscykeln. Och för att vi bryr oss”.

Pär Altan, chef för medierelationer på SCA, säger att filmen ska användas internt, bland annat på möten.

– Den här filmen har gjorts inom vår hygienverksamhet, för det interna arbetet. Vi vill göra mensskydd tillgängliga för en väldig massa kvinnor som i?dag inte har tillgång till dem. Jag tycker att filmen är tänkvärd, den lämnar ingen oberörd, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.