Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya lagen väcker vrede

Publicerad: 30 Mars 2011, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

I snart två år har det varit känt att kravet om samtycke till cookies är på väg in i svensk lagstiftning. Men det är först den senaste månaden som protesterna mot förslaget tagit fart på allvar. – Lagen blir strängare än vi trodde först. Nu springer vi omkring som yra höns och jagar en lösning, säger Henrik Nilsson på advokatbyrån Bird & Bird.


När EU:s direktiv antogs sommaren 2009 var förhoppningen att det skulle räcka med en generell inställning i webbläsaren som säger ja eller nej till cookies i datorn.

Men av regeringens proposition framgår att det inte räcker, även om IT-minister Anna-Karin Hatt påstod det nyligen i en intervju med P3-nyheterna.

– En svårighet är att det krävs ett informerat samtycke. Det är inte helt givet att alla typer av generellt godkännande av cookies kan anses som ett informerat samtycke, säger Jörgen Samuelsson, kansliråd på Näringsdepartementet.

Kritiken mot lagförslaget har inte varit nådig. ”Ogenomtänkt och hafsigt”, säger Sveriges Annonsörers jurist Tobias Eltell. Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner kallar lagen idiotisk:

– Politikerna borde skämmas över att fatta ett beslut som berör så mycket pengar baserat på en så låg kunskapsnivå, säger han.

Jörgen Samuelsson förstår oron.

– Vid tolkningen av regeln kan man ta hänsyn till att marknadens aktörer gjort investeringar som bygger på cookiesanvändning, säger han. 

Reglerna om samtycke till cookies är en del av EU:s stora telekompaket som ska införlivas i svensk lag senast 25 maj.

Enligt Jörgen Samuelsson var samtliga medlemsländer emot cookiestillägget, men tvingades acceptera det för att lyckats få till ett beslut om hela direktivet. Det var EU-parlamentet som propsade på att lagstifta om samtycke av cookies för att skydda internetanvändarnas integritet.

– Förslaget smögs in i direktivet och politikerna var inte tillräckligt kunniga för att förstå vad de sade jag till, säger Anders Willstedt, vd på branschorganisationen IAB i Norge och fortsätter:

– Nu har de börjat inse konsekvenskerna för internetannonsörer och försöker nyansera förslaget. Men det är en för stor prestigeförlust att erkänna att man hade fel. De offrar hellre internet än drar tillbaka förslaget.

Regeringen överlåter i propositionen åt marknadens aktörer att själva utforma ett förslag på hur samtyckeskravet tekniskt ska hanteras.

Det värsta skulle enligt branschen vara en lösning där samtliga cookies på en sajt måste godkännas en och en. Det skulle innebära över 30 popup-rutor för besökaren att klicka bort för att komma åt Aftonbladet.se.

Henrik Nilsson leder IAB:s självregleringskommitté som ska ta fram riktlinjerna:

– Vi hoppas på en flexiblare tolkning som särskiljer mellan olika slags cookies. Det bästa i det här läget vore nog ett generellt godkännande av de mest oförargliga varianterna, och ett aktivt samtycke till mer avancerade cookies, säger Henrik Nilsson.

Hur påverkas ditt företag av lagen om samtycke till cookies?

Katarina Lakowitz, chef för digitala medier på Volkswagen.

– Vi har inte diskuterat lagförslaget internt, men jag hoppas att man inte kommer att driva igenom något som krånglar till det för besökaren. Möjligheten, för oss som annonsör, att styra mot en utvald målgrupp kommer att försvåras. Även kampanjmätningen påverkas och det kommer att bli svårare för oss att få fram relevanta nyckeltal.

Magnus Sjögren, onlinechef på Tre.

– Jag är förvånad över att ett så pass stort beslut om en lagändring inte har föranletts av en förstudie där Mediesverige blivit inbjudna för att ge sin version och göra sina röster hörda. De som drabbas mest av detta lagförslag är de branscher som med hjälp av cookies säljer segmenterat mediautrymme online. Dessutom kommer eventuellt användarupplevelsen för besökaren att försämras med ständiga acceptansförfrågningar.

David Nilsson, internetmarknadsföringsexpert på Fritidsresor.

– Det grundläggande problemet är att få vet hur cookies generellt används, risken är att många säger nej utan att veta vad de säger nej till. Vi som annonsör måste göra vårt bästa för att informera användaren om betydelsen av cookies, och varför de har nytta av dem. I början blir det nog ett stort bortfall, men efter några veckor har nog de flesta fått tillräcklig information för att acceptera cookies.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.