Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya byråvapnet – innovationschef

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Byråbranschen förändras – nu tar innovationscheferna över.Den nya rollen är ett drag för att möta digitaliseringen och värva de bästa.– Det är ett sätt att rekrytera människor som inte annars lockas av reklambranschen, säger Gustav Martner, tidigare ordförande i Komm.


2008 presenterades Agnes Sävenstedt som Aftonbladets första innovationschef.

Nu driver hon konsultbolaget Innovation 360 Group.

– Det var någonstans i mitten av 2000-talet som innovation verkligen blev något man skulle ägna sig åt. I ett tidigt försök att få det att hända tillsatte man någon internt som skulle bli en idé­katalysator. Mediebranschen är ofta tidigt ute, säger hon.

Trenden med innovationschefer har nu också slagit igenom i byråbranschen. Bara under året har ett flertal byråer inrättat tjänsten. En förklaring är att kommunikationsbranschen förändras radikalt när företag via digitala kanaler kan nå en global publik blixtsnabbt. Gamla intäkter är satta under press.

– Byråernas utmaning är att de måste komma in tidigare i kundernas process. Det kräver en annan sorts kompetens. Att det är så kort tid mellan strategi och genomförande i den digitala affärsvärlden är också en drivkraft till att anlita innovationschefer, säger Agnes Sävenstedt.

I Retrievers artikelarkiv ger titeln ”innovationschef” 225 träffar i tryckta tidningar.

Den första träffen är faktiskt från 1983. Men därefter är det tyst.

Ordet innovationschef dyker upp i den svenska pressen igen först 2003. Sett till publiciteten tycks 2014 har varit året då rollen fick brett genomslag i Sverige.

Gustav Martner, tidigare ordförande för Komm och före detta innovationschef på CP+B Scandinavia, ser digitaliseringen som huvudförklaringen bakom framväxten av innovationschefer på de svenska byråerna.

– Det är ett sätt att möta ett interaktivt medielandskap. När marknadsföringen blir mer funktionell i och med att medierna är interaktiva så behövs mer innovation, säger han.

Enligt Gustav Martner drevs den digitala transformationen i Sveriges byråbransch initialt av nya aktörer, som webbyråer. Reklambyråerna började åter ta kommandot i början av 2010-talet.

– Då kom många av reklambyråerna ikapp i digitaliseringen. Det var också då som många började prata mer om innovation, säger Gustav Martner.

Att tillsätta en innovationschef kan även vara ett knep för att locka till sig svårfångade nyckelpersoner.

– I rollen ingår saker som du annars skulle behöva jobba på ett techföretag för att få jobba med. Det är ett sätt att rekrytera människor som inte annars lockas av reklambranschen.

På sidorna som följer möter du tre personer som alla är färska innovationschefer. För Dagens Media ger de sina svar på vad en innovations­chef faktiskt gör i praktiken.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.