Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nya byråer i Guldbladet

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Allt fler byrådiscipliner vill ha en del av content-kakan. Det märks inte minst i Guldbladet, där byråer som The Fan Club, Cohn & Wolfe och Passion Lab är nominerade.


Guldbladet, som tidigare har förknippats med kundtidningar, har de senaste åren breddats. Förra året utökades tävlingen med de kanaloberoende kategorierna ”Bästa reportage” och ”Bästa effekt”.

Det gör att fler byrådiscipliner söker sig till tävlingen – och det kan vi tacka branschglidningen för.

– Vi har ju som pr-byrå alltid jobbat med content för att skapa något som intresserar folk och som de vill föra vidare. Så vi tänkte – varför inte? Reklambyråerna är ju duktiga på att kliva in i pr-tävlingar, säger Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe, som har en nominering i Guldbladet – för kunden Carlsberg.

Det är första gången som byrån är med och tävlar i Guldbladet. Även för The Fan Club är det första gången som byrån har skickat in bidrag till Guldbladet.

Det har resulterat i tre nomineringar, samtliga för Sydsvenskan.

– Alla branschdiscipliner går ju ihop just nu och den kommunikation vi gör är gränsöverskridande. Content har vuxit och blivit ett eget begrepp samtidigt som tävlingen har vuxit. Vi har tidigare inte känt att det är just kundtidningar vi sysslar med, men nu tävlar vi med samma case i Guldbladet som i Guld­ägget, säger Ulla-Karin Barrett, byråchef på The Fan Club.

Niklas Turner Olovzon, grundare och vd på Passion Lab, är inne på samma spår.

– Alla tävlingar går mer och mer in i varandra. Vi kallar oss inte för en contentbyrå, men vi jobbar med innehåll i alla våra case. Så vi tyckte att det skulle vara kul att vara med och testa, säger han.

Passion Lab har totalt fyra nomineringar i Guldbladet, tre stycken för Samsung och en för Tre. Byrån har som strategi att tävla mer än tidigare och har exempelvis också varit med i Gyllene Hjulet och 100-wattaren.

– Vi var från början en varumärkesbyrå som blev en sponsrings- och eventbyrå. Nu breddar vi oss ännu mer och ser att vi får större och bredare uppdrag från kunderna. Det gör också att vi kommer att tävla i fler tävlingar framöver.

Vad ger det er att tävla?

– Mest handlar det om intern stolthet, men också kunderna blir ju stolta över att bli nominerade. Vi tycker att det är kul att tävla och det sätter en liten guldkant på tillvaron.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.