Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ny webb-tv-serie om riktigt kall öl

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 23 November 2016, 10:18

Eran då Norrlands Guld förlitade sig på reklamfilmer för att sälja öl är över.Här är öljättens nya strategi.– Det är lite av ett experiment, säger Stefan Garvander, produktchef för Norrlands Guld.


Spendrups ölmärke Norrlands Guld har under många år byggt sitt varumärke via välkända reklamfilmer i linjär-tv, som 1990-talsfilmerna på temat ”om du vill vara dig själv för en stund”.

Sedan tre år tillbaka är kommunikationen uppbyggd kring ett enkelt och tydligt tema: kall öl, även det kommunicerat via stora reklamfilmer.

– Det är vår mission, att hjälpa folk att kunna dricka kall öl, säger Stefan Garvander.

Nu tar Norrlands Guld nästa steg i sin varumärkesresa. Den rörliga kommunikationen under året byggs helt kring den egna webb-tv-serien ”#shitvakall”.

Den beskrivs som en programserie om riktigt kall öl, och har skådespelaren Klas Eriksson i huvudrollen.

– Vi har genom åren via tur och skicklighet varit framgångsrika med våra reklamfilmer. Men vi ser att målgruppen och mediekonsumenterna flyttar till digitala kanaler och vi vill vara en del av den utvecklingen, säger Stefan Garvander.

I serien får tittaren följa karaktären ”Jon Holmlund” på ”Norrlands Guld Cold Tech” som ska presentera nya och lite udda sätt att kyla öl på.

Tv-serien, som ska gå i upp­emot 20 avsnitt under året, ska stödjas med traditionell tv-reklam i form av trailers parat med köpt närvaro på Facebook och Youtube.

– Vi jobbar för att göra innehåll som är så pass intressant att folk vill dela det. Men vi jagar inte en viral hit. Vi kommer att köpa visningar för filmerna och använda oss av vanlig tv-reklam för att skapa uppmärksamhet kring programserien.

Konceptet med kall öl ska även stödjas med sponsoraktivering och pr-aktiviteter.

Programserien utgör bulken av Norrlands Gulds närvaro via rörlig bild under 2015 – vilket blir ett stort skifte i ölmärkets strategi.

– Detta är lite av ett experiment. För oss är det viktigt att våga testa nya saker och inte bara gå på de säkra lösningarna som till exempel att köra vidare med klassiska reklamfilmer.

Stefan Garvander utesluter dock inte att Norrlands Guld återvänder till traditionella reklamfilmer i framtiden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.