Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ny tjänst guidar till prylar från tv

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Tjänsten Filmyr ska göra det lättare för tv-tittare att hitta produkter som syns i filmer och tv-serier. För e-handlare och annonsörer är det ett sätt att maximera avkastningen på sina produktplaceringar.


En blandning mellan Pinterest och Imdb. Så beskriver medgrundaren och vd:n Emil Bergdahl tjänsten Filmyr, som lanseras i höst. Tjänsten, som finns både som mobilapp och webbplattform, ska göra det lättare för tv-tittare att hitta information och sedan köpa produkter från sin favoritserie direkt på sajten.

– En undersökning från USA visar att 51 procent av de amerikanska konsumenterna har köpt något baserat på att de sett produkten på film eller i ett tv-program. De är aktivt ute efter den typen av konsumtion, men det finns ingen som hjälper dem i jakten. Den typen av information finns utspridd över hela internet, till exempel på fan communities. Lösningen blev att samla det på en plats, säger Emil Bergdahl.

Filmyr ät gratis att använda och innehållet genereras av användarna själva. Tanken är att fansen ska lägga upp information om produkter, musik och platser från tv-programmen.

Dessutom kan e-handlare marknadsföra sina produkter som syns på tv via tjänsten.

– Vi skapar en plattform där fansen själva skapar content. De får visa upp sin expertis för andra fans. För e-handlare som säljer de faktiska produkterna blir det en ny marknadsföringsplattform där de kan utnyttja det faktum att de säljer de produkter som är med i en tv-serie.

E-handlare som säljer produkter som liknar dem på tv kan också marknadsföra sig under rubriken ”similar styles”.

Tjänsten är hittills helt finansierad av grundarna, som är stationerade både i Los Angeles och Stockholm, men under hösten planerar bolaget att ta in kapital från externa investerare.

– Våra intäktskanaler är dels affiliates försäljning, genom att du som konsument klickar dig vidare till Amazon och genomför köpet där. På sikt avser vi ha en egen marknadsplats där hela transaktionen sker på Filmyr. Sen finns det även möjlighet till reklam­intäkter. Vi är inte ute efter generisk reklam, det ska vara branded content från dem som produktplacerat. Vi kommer också samla på oss värdefull data över vilken typ av produkter som fungerar bäst, säger Emil Bergdahl.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.