Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Ny teknik driver kreativiteten"

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Ny teknik, integrerade kampanjer och varumärkesbyggande. Det utmärkte årets upplaga av Guldnyckeln.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnMRM Starsky

Guldnyckelns juryordförande Johan Blomström ser tre tydliga trender bland årets tävlings­bidrag.

En av dem är alla nya tekniska lösningar som används i många av kampanjerna.

– Det är ett stort fokus på digitala lösningar inom dm i dag, allt från qr-koder till fjärrstyrda robotar till Facebook-tävlingar. De rena printenheterna är inte borta, men den digitala delen växer, säger Johan Blom­ström.

I många kampanjer används flera olika tekniska lösningar.

– Kreativiteten sprudlar, det är roligt att se. Han konstaterar också att de flesta kampanjer i årets upplaga av Guldnyckeln utgörs av integrerade kampanjer, där print och digitalt kombineras och där dm ingår som ett ben i en omfattande kampanj.

– Vi har aldrig tidigare sett så många integrerade kampanjer. De utgör majoriteten av bidragen. Det tyder på att annonsörerna använder dm-metodiken i större utsträckning, inte bara i renodlade dm-kampanjer, säger Johan Blomström.

Den tredje tydliga trenden är varumärkesbyggande kampanjer som syftar till att engagera mottagarna, till exempel genom skattjakter och andra former av tävlingar.

– Traditionellt syftar dm-kampanjer ofta till att driva sälj, bearbeta prospects och leda till avslut. Nu handlar kampanjerna ofta om interaktion med varumärket, vilket är roligt att se.

Fler annonsörer inser att inte bara tv-spottar kan ge mottagarna varumärkesupplevelser, säger Johan Blomström.

Årets ?3 hetaste ?trender

1. Teknik: Qr-koder, fjärrstyrda robotar och Facebooktävlingar. Intresset för nya tekniska lösningar är stort bland bidragen.

2. Integreration: Majoriteten av bidragen är integrerade kampanjer, ?som kombinerar print och digitalt.

3. Engagerande: Säljdrivande reklam har bytts mot kampanjer med syfte att engagera kunderna ?i varumärket.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnMRM Starsky

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.