Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ny studie: Så bygger sök ditt varumärke

Publicerad: 24 November 2010, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Sök- och display-annonsering driver inte bara klick online utan stärker även varumärket. Det är resultatet i en färsk studie från sökmarknadsföringsbolaget Iprospect.


Ämnen i artikeln:

sökmarknadsföring

Comscore har på uppdrag av Iprospect studerat hur sök- och displaymarknadsföring påverkar annonsörernas varumärken vid sidan om köpet.

– Studier om sökmarknads-föring brukar framför allt handla om förmågan att driva direktrespons och ROI, men den här undersökningen visar att sök och banners även är starka och lönsamma varumärkesbyggande kanaler, säger Patrik Gamryd, vd för Iprospect i Sverige.

Sammantaget för alla branscher ökar en sponsrad sök-annons sannolikheten till köp med 44 procent, oavsett om man klickar på annonsen eller inte. För detaljhandeln ökar exponeringen av sökannonsen chansen till köp med 54 procent, enligt undersökningen.

Bäst resultat får annonsörer som arbetar med både sponsrade länkar och sökmotoroptimering för att synas högt upp i Googles organiska söklista. Sannolikheten till köp ökar med 73 procent för de företag som exponeras på båda ställena.

–Företagen behöver komplettera sin sökstrategi med en varumärkesdrivande agenda och följa upp insatserna i termer av kännedom och preferens, som används för övrig kommunikation, säger Patrik Gamryd.

I fjol stod sökmarknadsföringen för i genomsnitt 30 procent av svenska företags digitala budget. I Storbritannien är motsvarande andel nära två tredjedelar.

– En förklaring är att man där ser sök som en kommunikationskanal och följer upp sin sökinvestering även i andra valutor som igenkänning, kännedom och preferens, säger Patrik Gamryd.

 

Patrik Gamryds tips till sökannonsörer

1. Undersökningen visar att sökmarknadsföring inte bara driver köp utan även stärker varumärket, vilket gör det relevant att flytta delar av marknadsbudgeten till sök.

2. Säkra din synlighet på nätet både genom sponsrade länkar och sökmotor-optimering.

3. Synka din sökmarknadsföring med övriga kampanjer i traditionella medier. Se till att du köper sökord som matchar kampanjens innehåll och taglines. Se även till att använda liknande copy i de sponsrade länkarna som i övriga kampanjer.

4. Börja mäta varumärkesaspekter av din sökmarknadsföring, till exempel igenkänning, kännedom och preferens.

Om undersökningen:

Comscore har genomfört studien ”Real Branding Implications of Digital Media” på uppdrag av Iprospect.Resultatet i studien bygger på knappt 2 300 paneldeltagares internetanvändning, med avseende på 15 större varumärken, i kombination med en webbenkät.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

sökmarknadsföring

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.