Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ny studie: Bättre erinran med print

Publicerad: 22 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Reklambudskap i print fastnar bättre än tv-reklam. Det hävdar annonspaketet Svea som har ställt medie slagen mot varandra.


– Tv-reklam får allt svårare att tränga igenom bruset, säger marknadschefen Johan Ankarswed.

Enligt undersökningen, bland 60 personer som har sett reklam-tv i TV4 och läst en dagstidning, är varumärkeserinran högre i dagspress än i tv. Fler kom ihåg varumärken i tidningen än i tv-reklamen. Deltagarna hade även lättare för att minnas budskapet i printreklamen.

Liv Sandberg, kundansvarig på mediebyrån Starcom, konstaterar att undersökningens underlag är för litet för att dra långtgående slutsatser, men tycker ändå att den ger en intressant indikation.

– I en överhettad tv-marknad kan det vara svårt för en enskild kampanj att slå igenom mitt i en lång reklampaus. Särskilt nu när många tittare sitter med sin dator eller smartphone i händerna samtidigt som de ser på tv. När man sitter med sin dagstidning är man mer fokuserad på vad man gör, säger hon.

Samtidigt menar hon att tv som reklammedium har andra styrkor i relation till print.

– Tv berör fler sinnen. Kombinationen av ljud och bild är viktig när man vill skapa emotionella värden med reklamen.

Johan Ankarswed på Svea:

– Vi påstår inte att tv är dåligt, men vi vill visa för tv-annonsörerna hur det ser ut och visa att det kan vara värt att komplettera mediemixen med print.

Om undersökningen

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.