Strategi och analys
Ny marknad växer fram med big data
Publicerad: 28 oktober 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Big data-hajpen ger upphov till en ny marknad i Sverige. Målet är mer träffsäker kommunikation åt reklamtrötta konsumenter.
”Big data” är ett av de mest hajpade begreppen i marknadsföringsbranschen de senaste åren.
Digitaliseringen av samhället innebär att företag sitter på enorma mängder information om sina kunder.
Nu är den stora utmaningen att hantera all data och använda den för att förbättra affärerna och bli träffsäkrare i sin kommunikation.
Detta har öppnat upp för en ny marknad som växer starkt i Sverige.
– När reklamtröttheten ökar blir det viktigare att strategiskt fundera över vad det är vi vill säga till individerna. Det kräver bättre insiktsarbete, säger Marcus Jürss, Sverigechef på consumer insight-bolaget Insight One, som märker ett ökat intresse från annonsörer att få beslutsunderlag från stora datamängder för att kunna rikta sin kommunikation bättre.
Just nu etableras flera nya företag i landet med affärsidén att analysera kunddata och hjälpa företag med relevanta kundinsikter.
– Man kan mäta allt, men allt är inte relevant. Vi samlar information från alla kanaler och mäter det som gör skillnad, för att utifrån det optimera kunders kampanjer och kanalval, säger Peter Stopp på nystartade More Data, som ingår i kommunikationsgruppen More Ventures Group.
Andra nya aktörer är amerikanska Exact Target, som förra året rekryterade dåvarande Swedma-vd:n Eva-Lotta Laurin för sin etablering på den nordiska marknaden, och Rocket Fuel som öppnade i Sverige i slutet av förra året.
Nyligen öppnade också danska Responsive ett kontor i Stockholm.
– Det uppstår en magi när man tittar på data om kundernas köpresa. Man kan börja förutsäga saker om kundernas beteende, och göra hypoteser kring hur försäljning och kundlojalitet påverkas av olika åtgärder, säger Responsives Sverigechef Morten Haargard.
Han tror att en förklaring till det ökade intresset är att det dyker upp allt fler nya aktörer som utnyttjar ny teknik för att veta mer om sina kunder. Det sätter press på etablerade bolag att bli mer specialiserade på kunddata.
– Drömscenariot är att kunna kommunicera rätt produkt till rätt person vid rätt tillfälle.
Utvecklingen inom programmerade köp ökar också annonsörernas behov av analys av kunddata. Genom programmerade köp kan medieköparna styra annonsernas placering baserat exakt på vilken målgrupp de vill nå.
Samtidigt som de nya bolagen etablerar sig rustar även mediebyråerna för att möta kundernas stora efterfrågan av dataanalys.
Bland annat hos Carat och MEC utvecklas analysavdelningarna och de får större strategisk betydelse för verksamheten.
– Kunderna ställer allt hårdare krav på mätning och analys. De vill veta vad som fungerar och inte. Att kunna följa upp och analysera är vad som ger oss trovärdighet, säger MEC:s digitalchef Mikael Persson.
Flera nya bolag i sverige
På kort tid har flera nya bolag etablerats i Sverige med affärsidén att analysera konsumenternas beteendemönster för att optimera annonsörernas kommunikation.
Responsive. Danskt bolag som analyserar kunddata för utveckling av kundprogram och optimerad kundkommunikation.
Rocket Fuel. Amerikanskt bolag som styr onlineannonser utifrån dataanalys.
Exact Target. Amerikanskt bolag som säljer mjukvara inom kundanalys.
More Data. Nystartat analysbolag inom More Ventures Group i Göteborg.