Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ny datalag väcker vrede

Publicerad: 3 Mars 2011, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Branschorganisationen IAB rasar mot den nya cookie-lagen – och hävdar att den kommer förstöra all online-annonsering.


Ämnen i artikeln:

IAB

En ny lag – som kan träda i kraft redan den 1 juli i år – kommer att tvinga datoranvändare att godkänna alla cookies som de dagligen laddar ner.

Bakgrunden är ett EU-direktiv, och syftet är att skydda integritetenpå nätet. Men den nya lagen kommer slå hårt mot online-annonsering hävdar branschorganisationen Interactive advertising bureau, IAB – som nu i sista minuten försöker stoppa lagen.

– Till exempel har Aftonbladets förstasida ungefär 37 olika cookies. Skulle det då komma upp en ruta där användaren måste godkänna alla cookies kommer varenda besökare tacka nej i tron om att man slipper annonser, säger Charlotte Thür, vd på IAB och fortsätter:

– Men resultatet blir bara att du får blöjannonser trots att du inte har barn – mer irrelevanta annonser helt enkelt.

Enligt IAB är cookies nödvändigt för att göra online-annonsering lönsam.

– Internet måste gå mot målgruppsstyrda annonser, och mer betalt per exponering.

Charlotte Thür är förvånad över tystnaden kring lagförslaget.

– Om några månader ska det vara klart och frågan är hur annonsörerna ställer sig till om 30 procent av besökarna väljer att inte acceptera cookies, säger Charlotte Thür.

Datainspektionen är den remissinstans som slagits hårdast för att tvinga användarna att godkänna cookies.

– Jag anser att det är ganska grovt och klumpigt att hävda att man kan spåra folk med hjälp av cookies, säger Charlotte Thür.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.