Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nu vill Facebook äga allt innehåll

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Ska medierna låta Facebook få kontroll över deras innehåll – mot en del av annonsintäkterna? Det kan bli nästa stora vägval i relationen med nätjätten.– Det är en jäkligt spännande utveckling, säger Daniel Weilar, vd för Nyheter 24-gruppen.


Facebook sväljer allt mer tid av konsumenternas mediekonsumtion – och de medier som lyckas väl kan få en stor trafiktillströmning från Facebooks användarbas. Grundidén har hela tiden varit att medierna använder Facebook för att driva trafik till sina egna sajter.

Det kan nu förändras.

I slutet av mars avslöjade The New York Times att Facebook ”i tysthet” för samtal med ett flertal amerikanska mediehus om en ny modell. I korthet bygger den på att mediernas innehåll ska bli tillgängligt i sin helhet direkt på Facebook. Använd­aren ska inte länkas vidare till mediets egna sajt.

The New York Times, Buzzfeed och National Geographic pekas ut som partners i de tester som väntas dras igång under de kommande månaderna.

Dagens Medias källor bekräftar att Facebook under det senaste halvåret fört ”ingående samtal” med mediehus om vilka ”lösningar och verktyg” som bolaget skulle kunna ta fram för mediernas närvaro på Facebook.

– Det är fortfarande på ett tidigt stadium. Facebook är fortfarande i processen att diskutera med olika partners, säger Dagens Medias källa, som inte känner till några sådana samtal med svenska mediehus.

Incitamentet för medierna är att få en andel av annonsintäkterna från den reklam som visas i anslutning till deras innehåll på Facebook.

Daniel Weilar, vd för Nyheter 24-gruppen, är i grunden positiv till modellen.

– Oavsett vad vi medieägare tycker och tänker så handlar det om konsumenten, och de hänger de facto på Facebook, säger han.

Riskerna för medieägarna är uppenbara. Facebooks kommande upplägg innebär att de tappar trafik, den direkta interaktionen med sin publik och även möjligheten att själva samla in värdefulla data om läsarna som i sin tur är hårdvaluta i jakten på annonsintäkter. I den andra vågskålen ligger att medier som väljer att rata ett sådant upplägg riskerar att prioriteras ned i de algoritmer som styr vilket innehåll användarna får se i sina flöden.

– Risken är att Facebook tar medieägarna som gisslan och att vi hamnar i baksätet. Det viktiga i detta är att vi innehållsskapare kravställer hårt på Facebook och inte undervärderar vårt innehåll, säger Daniel Weilar.

I klartext är hans råd att inte sälja ut innehållet för billigt.

– Facebook är lika beroende av oss som vi är av dem. Detta innebär att innehållet hamnar i centrum.

Många publicisters våta dröm är en hög direkttrafik, som gör dem oberoende av externa trafikkällor.

– Det är ett växande problem för medierna att direkttrafiken minskar på sikt. Detta kanske är en oundviklig väg att gå när direkttrafiken går ned, ifall du vill fortsätta att vara en stor aktör, säger Christina Juhlin, digitalchef på mediebyrån Carat.

Schibsted investerar tungt i att bygga en gemensam plattform för inloggning, annonsering och analys av användardata för koncernens nyhetssajter och exempelvis Blocket. Man vill bygga ett Schibsted-universum. Det är ett uttalat försvar mot konkurrensen från nätjättarna.

– Vi krigar inte mot Bonnier längre. Våra konkurrenter är Google och Facebook, sade Schibsteds strategichef Frode Eilertsen tidigare i år till Dagens Media.

Tidskriftsanalytikern Olle Lidbom tror att Facebooks nya giv kommer att få större effekt i USA, där andelen social trafik är högre än i Sverige. Han menar att nya medier som Buzzfeed, Huffington Post och viralsajter påverkas mer än traditionella medier som DN och Aftonbladet.

– I Sverige är det främst de medier som har svårt med den digitala annonsförsäljningen som kan lockas. Grundfrågan är om medierna kan få bättre annonsintäkter på Facebook än om de langar över trafiken till sin egen sajt, säger Olle Lidbom.

Dagens Media har sökt Facebooks nordiske marknadschef Peter Münster, som via pr-byrån Jung hälsar att bolaget avböjer att kommentera utvecklingen i detta skede.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.