Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nu tar Kolmården sikte på Stockholm

Publicerad: 15 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Ett utökat kommunikationsområde ska ge Kolmården fler besökare. Redan förra veckan drog årets reklamkampanj igång.


Djurparken Kolmården koncentrerade 2013 främst sina medieköp till en region om tio mils radie från parken. I år utökas kommunikations­insatserna till att även omfatta Stockholm.

Dessutom öppnar parken i år redan till påsk, en vecka tidigare än vanligt.

Målet är att öka antalet besökare, som förra året landade på cirka 500 000, men även besöksfrekvensen.

– Vi tycker själva att vi förtjänar en större publik. Vi ligger bara 1,5 timmar från Stockholm och där finns en stor potential för tillväxt, säger Mattias Zingmark, marknadschef på Kol­mården.

Parken väljer att gå på tre olika spår i kommunikationen och lyfta fram ”Marine World”, linbanan ”Safari” och ”Tiger World”. Bakom kampanjen, som huvudsakligen går i lokal-tv och dagspress, står reklambyrån Søder.

Kolmården ska i år också marknadsföra sig tillsammans med Norrköpings kommun inför en utställning om Harry Potter.

Totalt gör det att medieköpen beräknas öka med cirka 30 procent i år. Förra året köpte Kolmården medier för 20 miljoner kronor brutto.

– Parken i sin helhet är vår styrka och vi har en gästnöjdhet på 96 procent, så därför har vi valt att kommunicera det totala utbudet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.