Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Nu ökar industrin reklamtrycket

Konsumentföretagen tryckte på gasen redan under 2010. Nu följer Sveriges ryggrad – industrijättarna – efter och pumpar upp marknadsföringsinvesteringarna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Januari 2011, 10:02
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:18

Ämnen i artikeln:

CordovanEhrenstråhleUlf StrömqvistHilanders

– Vi växlar upp, säger Anders Wallin på verkstadsbolaget Sandvik.

Reklammarknaden i Sverige växte med 9 procent under 2010, enligt preliminära siffror från IRM.

Men först nu börjar Sveriges tunga industri vakna till liv och återigen våga satsa på marknadskommunikation.

Det visar en rundringning till landets ledande reklam byråer fokuserade på b2b-reklam.

– Vi har skitmycket att göra. Helt plötsligt vill alla kunder göra något. De senaste tre månaderna har kunder som tagit en paus kommit igång i full fart, säger Martin Kubu, vd för Ehrenstråhle, med företag som Assa Abloy, Sveaskog och ABB på kundlistan.

Han skulle bli besviken om byråintäkten inte ökar mer än 20 procent under året, vilket speglar hur Ehrenstråhle bedömer att kunderna kommer att investera.

Hilanders – med kunder som Alfa Laval, Sandvik och Scania –  budgeterar för en 15-procentig ökning under året.

– Många, för att inte säga alla, har påbörjat nya kampanjer eller inlett planeringen för att göra så, säger vd:n Ulf Strömqvist.

Även Cordovan Group – som själva lidit under krisen – ser en ljusning i kundernas investeringsvilja, enligt koncernchefen Rolf Jansson. Mycket beroende på att storkunden AB Volvo nu gått igenom det värsta stålbadet och åter investerar i marknadsföring.

Att återhämtningen i marknadsföringsinsatserna från industriföretagen släpar efter har flera förklaringar, enligt de branschkännare som Dagens Media har talat med.

Dels var krisen för de exportberoende företagen mycket djup. Dels märker denna typ av bolag inte direkt av neddragna marknadsföringsinvesteringar på samma sätt som de mer känsliga konsumentföretagen. Man kan helt enkelt hålla ut längre med minskade investeringar. Bolagens blotta storlek gör dem också något mindre snabb fotade.

Många av storföretagens marknadsföringsinvesteringar är även direkt kopplade till bolagets omsättning.

Konjunkturinstitutets Barometerindikator visar att tillverkningsindustrin nu går starkt. Tillväxten, som bedöms fortsätta, är särskilt stor inom metallvaru-, maskin- och motorfordonsindustrin.

Sveriges samlade export, som sjönk kraftigt under krisen, hade till och med november 2010 genererat 1?036,5 miljarder kronor till företagen. Det är 14 procent mer än samma period föregående år.

Ett av de bolag som nu planerar för ökade investeringar är verkstadsjätten Sandvik.

– Nu växlar vi upp. Vi är precis i inledningsskedet och håller tillsammans med vår reklambyrå på att planera vad vi ska göra, säger Anders Wallin, koncerninformationschef på Sandvik.

Bolaget, som gjorde miljardförluster under krisåret 2009, drog främst ned på varumärkesbyggande reklam.

För ståljätten SSAB är det dock fortsatt sparfokus som gäller. Dagen före julafton gick bolaget ut med en vinstvarning.

 – Vi måste fortsätta att iaktta stor sparsamhet. Jag upplever inte att vi drog ned på vår marknadsföring under lågkonjunkturen, utan vi rullade på med deltagande på stora branschmässor, säger informationsdirektören Helena Stålnert.

Även om industrin nu ökar sina marknadsföringsinvesteringar kan vissa medier, till exempel print, inte räkna med något lyft.

Enligt b2b-byråerna är trenden tydlig. Den stora vågen av digital reklam, och ambitionen att bygga egna digitala kommunikationskanaler, har även nått den tunga industrin. Något som accelererades av den djupa krisen – då kostnadseffektivitet blev än viktigare än tidigare.

– Många ser digitala egna kanaler som ett mer effektivt sätt att kommunicera med kunderna, säger Martin Kubu

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.