Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nu måste mobilen ta fart

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20


När jag skriver det här har det precis kommit ett pressmeddelande från Expressen.

Under extremt nyhetsintensiva vecka 47 slog Bonnier-tidningen all time high i mobilen, med nästan 5,2 miljoner unika webbläsare och 60 miljoner sidvisningar, vilket är en fördubbling jämfört med ifjol.

Expressen är knappast ensamma om att slå rekord i mobilen. Samtidigt som tillväxten på dagspressens desktopsajter stagnerar – och i flera fall minskar – tar konsumenterna med allt större frenesi del av nyheter och annan information via sina smartphones.

Vi på Dagens Media har rapporterat flitigt om den här utvecklingen, och pekat på att skiftet från desktop till mobilen kan bli lika smärtsamt för medierna som den mångåriga förflyttningen från print till desktop.

Att Aftonbladet-ägaren Schibsted också har insett detta framgick tydligt när företaget i sin framtidsrapport för 2016 slog fast att ”desktop är det nya print”.

”Det massiva skiftet mot mobilen kommer att förinta värderingarna av några av de mest välkända digitala företagen världen över. Om du är ett av dem behöver du prioritera den mobila transformationen nu”, skriver Schibsted i rapporten.

Problemet är att pengarna inte är lika pigga som användarna på att flytta till den lilla skärmen. Visst sker det en snabb tillväxt – displayreklamen i mobilen har ökat 29 procent under årets tre första kvartal – men den sker från relativt låga nivåer och är inte jämförbar med den explosionsartade trafikutvecklingen.

Det finns flera orsaker till att mobilen inte är hetare än vad den är. Annonsörer är skeptiska till de små formaten, marknadschefer är ovana och saknar kunskap, medierna har en oförmåga att ta tillräckligt betalt. En sak är dock säker: Om mediebolagens innehåll ska fortsätta att vara en självklar bärare av företagens kommersiella budskap – och om annonsörerna vill finnas där användarna faktiskt är – så måste annonsaffärerna i mobilen ta större fart.

På sidorna 20-23 kan du läsa om hur några av Sveriges vassaste marknadschefer vill göra mobilen mer attraktiv.

Det händer mycket på Dagens Media just nu. Här är tre roliga nyheter som jag redan idag kan berätta om:

1. Vi startar analysbrevet Digital Content Marketing ihop med två av Sveriges ledande experter i ämnet, Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup. Läs mer på sidan 19.

2. Dagens Media arrangerar Årets Dagstidning ihop med TU den 15 mars. Läs mer på tu.se/arets-dagstidning

3. Vi har börjat ge ut Kommunikationspodden, där journalisten Max Landergård intervjuar spännande personer med vitt skilda infallsvinklar på kommunikation. Du hittar podden på dagensmedia.se.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.