Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nu kastas Falcon ut

Publicerad: 1 September 2011, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

När Elitserien om två veckor drar igång blir det utan Falcon, en av svensk hockeys tyngsta sponsorer. Ett centralt avtal med konkurrenten Kopparbergs tvingar klubbarna att bryta med Carlsberg.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Carlsberg har under många år byggt Falcons varumärke med hjälp av hockey. Nyligen startade de tillsammans med Hockeyförbundet sajten Hockeylegends.se och fram till förra säsongen var de också en stor sponsor av Elitserien. Men inte längre. Falcon kastas ut till förmån för Kopparbergs.

– Utöver exponering innebär avtalet att Kopparbergs blir dryckesleverantör till alla arenor och klubbar i Elitserien, säger Ulf Rönnmark, marknadschef för Svenska Hockeyligan.

Hockeyligan har jobbat med avtalet i över två år och väntat ut klubbarnas avtal med tidigare dryckesleverantörer. I många fall har den leverantören varit Carlsberg.

– Alla klubbar är delägare i Hockeyligan och när de nu har presenterat ett bättre upplägg så får man som enskild förening hänga med på det, säger Fredrik Johnson, försäljningschef för Linköpings HC, en av klubbarna som avbrutit samarbetet med Carlsberg.

Kan det inte bli svårt att vårda relationerna med sponsorer om de körs på porten när centrala avtal skrivs?

– När det finns ett centralt avtal finns inte mycket att säga och det är ett väldigt bra avtal Hockeyligan har fixat.

Henric Byström, pr-chef för Carlsberg:

– Vi förde en dialog med Hockeyligan men bestämde oss för att andra aktiviteter var viktigare, till exempel samarbetet med Hockeyförbundet.

I dag omsätter Elitserieklubbarna tillsammans 1,4 miljarder kronor och det är i de centrala avtalen som Hockeyligan ser störst tillväxtpotential, volymerna blir större än när klubbarna skriver separata avtal. Ambitionen är att skapa fler samarbeten liknande det med Kopparbergs.

– Det skapar extra dimensioner i samarbetet när det handlar om en faktisk upphandling av varor. Vi ska jobba brett med Kopparbergs och det finns flera andra produktgrupper som vi ser samma möjligheter med, säger Ulf Rönnmark.

Han fortsätter:

– Klubbarna konkurrerar inte bara på isen utan också på marknadssidan. De ser helst att konkurrenterna har tomt i klubbkassan men nu måste de inse att om vi ska växa måste vi göra det tillsammans.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.