Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Nu hyllar "alla" den misslyckade julen

Publicerad: 9 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Brända lussebullar, trasslig julbelysning och trasiga pepparkakshus. Den misslyckade julen är årets reklamtrend.


”Det blir jul ändå” är payoffen i Åkestam Holsts julkampanj för Ikea. I filmen, som just nu rullar på tv, syns människor förbereda sig inför julen. Men ingenting går som det var tänkt. Presentpapperet är för litet, knäckformarna svämmar över och julskinkan bränns vid. Det hela slutar med att familjen beställer hem pizza.

– En trend vi sett de senaste åren, i och med sociala medier, är att folk är mycket mer öppna med hur de förbereder sin jul. Det bidrar med en stress, att julen måste bli perfekt. Jul har aldrig handlat om det, säger Petra Albrektson, art director på Åkestam Holst, som ligger bakom kampanjen.

Ikea är inte ensamma om konceptet ”den misslyckade julen”. Trasslig julbelysning och julstress återfinns även i Forsman & Bodenfors julkampanj för Åhléns – och i Icas reklamfilm ”Allt för det misslyckade julbaket”, bränns pepparkakorna vid.

– Det är en trend, det är synonymt med den tidsanda vi lever i. Det är alltid olyckligt att sådana här saker sker, men det som är bra för vår del är att vår film kom ut först. Det är inte första gången och förmodligen inte sista gången det dyker upp kampanjer som är snarlika, säger Petra Albrektson.

Pontus Thorén, copywriter på King, som ligger bakom Icas reklamfilm, tycker inte att det är så konstigt att det dyker upp liknande insikter kring julen.

– Julen ska vara så perfekt. Denna förväntan kontra verkligheten är intressant. Det finns något sympatiskt med att säga ”det är lugnt, även om det blir misslyckat kan det bli bra ändå”. Det är en reaktion mot alla glossiga tidningar och ”jul med Ernst”-program. Det är inte konstigt att fler gör den spaningen.

Det som avgör om det blir bra eller inte är vad man gör av den spaningen och hur man dramatiserar det, menar Pontus Thoré­n.

– Det måste vara relevant för kunden. I Icas fall förmedlar vi att de har allt för julbaket, men även färdiga pepparkakor. Det blir en relevans i det.

Forsman & Bodenfors har gjort Åhléns julkampanj där en ensamstående pappa grämer sig över julstressen. Enligt byrån handlar deras film snarare om att minimera stressen och maximera njutningen, än om misslyckande.

– Många längtar efter julen, men sen när den väl kommer är stressen i vägen för julstämningen. Mycket ska hinnas med, julklappar ska köpas, man hatar att stå i kö och det är där Åhléns blir relevanta. Man kan fixa allt under ett tak och skapa mer tid för julstämningen, säger Susanna Glenndahl Thorslund, projektledare.

Det faktum att flera annonsörer väljer att gestalta den här sidan av julen tror hon har att göra med att det finns en kulturell uppfattning om vad julen är som rymmer många kulturella symbolvärden.

– Det är viktigt för varumärkena att bli relevanta i det. Hur ser julen ut i dag? Hur har kunderna det? Vi vill visa en realistisk bild av julen, inte måla upp en schablon. Det finns något härligt med att bejaka det som inte är perfekt.

Se reklamfilmerna nedan:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev