Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

"Nu får jag bestämma"

Ingos vd Sten Andersen blir marknadsdirektör på OBH Nordica. Därmed går han tillbaka till kundsidan. "Det var lätt att tacka ja till erbjudandet, men svårt att tacka nej till Ingo", säger han.


Publicerad 2012-01-18 07:45
Uppdaterad 2015-12-06 14:35

Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Dela artikeln:

Sten Andersen lämnar byråvärlden efter 16 år på olika nätverksbyråer. Den dykälskande vd:n tackades av med buller och bång under Ingos julfest.

– Under middagen sattes jag på en stol i mitten och så höll medarbetarna ett tal om mig. De gick igenom min livskurva kan man säga, från att jag föddes 1965 till idag. Den avtackningen kommer jag alltid att bära med mig. Man får vara glad när man slutar och känner sig så pass uppskattad, säger Sten Andersen.

Hur känns det att gå tillbaka till kundsidan?

– Det känns jättespännande så klart. Sådant som man tidigare haft synpunkter på och varit bollplank för, får jag nu chans att bestämma själv. OBH Nordica är ett större nordisk bolag som siktar på expansion. För mig blir det nya utmaningar.

Sten Andersen blir samtidigt delägare i OBH Nordica. Hur stor andelen är vill han dock inte avslöja.

– Det är en liten, liten del. Att vara delägare är naturligtvis också ett risktagande, men att till en liten del också jobba för mig själv har också spelat roll, säger han.

Hur är du som reklamköpare?

– Det har jag inte ens funderat på. Förhoppningsvis är 16 års erfarenhet en fördel – samtidigt måste jag ta in vad som fungerat och inte fungerat för OBH Nordica. Men jag har i alla fall en hög ambition i marknadsföringen.

OBH Nordica har ingen reklambyrå idag – kommer du att inleda ett byråsamarbete?

– Det har jag ingen aning om. Det har uppenbarligen gått bra för bolaget, vilket man får ta i beaktning. Och är det något jag har lärt mig så är det att inte börja med lösningarna, utan först ta reda på vad som är viktigt och sedan agera utifrån det. Men det är dumt att stänga dörrar.

Hur ser du på OBH Nordica som varumärke?

– Personligen så tycker jag att OBH Nordica känns som ett otroligt innovativt varumärke. Produkterna har modern design, det känns som ett snyggt varumärke skulle jag vilja påstå.

Svagheter?

– Det är jag inte tillräckligt insatt i, men när man har så mycket produkter så gäller det att klara av att ändå vara tydlig.

Sten Andersen var drivande i sammanslagningen av Grey och Ogilvy, som sedermera blev Ingo. Men bara ett år efter sammanslagningen lämnar han alltså byrån.

– Som vd är svårt att lämna en skuta om inte den går bra, men nu går Ingo jättebra och det fanns en naturlig efterträdare i form av Håkan Karlsvärd.

– Nu kom erbjudandet lite väl tidigt i förhållande till Ingo, men jobbet kändes väldigt rätt.  Entreprenörerna i OBH Nordica har sålt till ett riskkapitalbolag, bolaget har en ny vd och nyligen rekryterades en ny exportchef. Timingen att både få åstadkomma något nytt men ändå ta del av det som varit framgångsrikt tidigare träffar man inte på så ofta.

Sten Andersen

Ålder: 46 år.

Bor: Stora Mossen utanför Stockholm.

Familj: Fru och två barn, 3,5 respektive 1,5 år gamla.

Fritid: Tränar korpfotboll, styrekträning och längdskidor.

Dold talang: Är utbildad rescue diver.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.