Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Nu blir de en enda stor contenbyrå

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

JG Communication och Citat slås ihop till en jättebyrå, kan Dagens Media berätta.Den nya contentbyrån ”Sitrus Agency” blir en av de allra största spelarna på marknaden.– Vi vill skapa en ny typ av contentbyrå, säger Christian Sahlgren, som blir vd för nya Sitrus.


JG Communication är i dag en av de största contentbyråerna i Sverige. Systerbolaget Citat, som också ägs av den finska kommunikationskoncernen Nordic Morning, är en av landets större reklambyråer.

Nu ska de två slås ihop till en massiv contentbyrå med 190 medarbetare och en beräknad omsättning på över 200 miljoner kronor.

I nuläget är bara Bonniers contentbyrå Spoon större, sett till omsättningen.

– Det är lite av en dröm att kunna ta det här greppet, säger Christian Sahlgren, vd för JG Communication.

Planerna på en sammanslagning har diskuterats sedan hösten 2014.

– Kommunikationslandskapet håller på att förändras och branschglidningen är en effekt av det. Där ser vi möjligheter i att skapa en ny sorts contentbyrå som kan ta ett grepp om hela kundresan, från kännedom till aktivering, konvertering och lojalitet, säger Christian Sahlgren.

Sammanslagningen innebär att varumärkena JG Communication och Citat skrotas. Den nya byrån ska heta ”Sitrus Agency”.

Och nej, det är inte felstavat.

Namnet är sprunget ur de båda bolagens färgmässiga identiteter, gult och orange, men ska också symbolisera att byrån tillhör en nordisk koncern.

– Vi är stolta över vårt arv, men vi vill ha ett nytt namn när vi nu bygger en ny spelare. Sitrus är en liten flirt med Norden, på både finska och norska stavas sitrus med ”s”, säger Lars Lundström, vd för Citat.

En rad byråer, från olika discipliner, slåss i dag om företagens investeringar i eget innehåll – liksom mediehusen som också vill ha en del av kakan. Trots att många annonsörer investerar i eget innehåll, ofta kallat content marketing, har de renodlade contentbyråerna hittills inte upplevt någon guldålder.

– Content marketing är ett för snävt begrepp, vi kommer att arbeta med content genom hela ekosystemet. Vi ser hela tiden behovet från våra kunder att jobba både i köpta, egna och förtjänade kanaler. Dessa delar måste vara konsekventa tvärs över alla kundens kanaler, säger Christian Sahlgren.

När Dagens Media hösten 2014 granskade ekonomin för 27 contentbyråer i Sverige visade det sig att 17 av dem tappade i omsättning 2013 jämfört med föregående år.

JG Communication har under de senaste åren krympt. 2009 omsatte bolaget 151,9 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2014 var 104 miljoner kronor.

Bortsett från krisåret 2012 – då ett antal medarbetare fick sägas upp när storkunden Ericsson drog ned på investeringarna – har JG dock varit lönsamt.

Citat har däremot dragits med förluster i många år. 2014 resulterade också i en förlust, omstruktureringskostnader medräknade.

Lars Lundström medger att sammanslagningen är ett sätt att öka lönsamheten.

– Vi vill givetvis tjäna mer pengar i bolagen, men det är inte det som är den primära drivkraften bakom sammanslagningen. Detta är ett offensivt drag drivet av kundernas efterfrågan.

Ett antal medarbetare riskerar att få gå i och med fusionen.

– Det kommer att finnas vissa dubblettroller, men sett till storleken på den nya byrån handlar det om ett mindre antal tjänster, säger Christian Sahlgren.

Fusionsprocessen väntas vara klar i slutet av september. Klart redan nu är att det inte finns plats för två vd:ar.

Lars Lundström, som jobbat på Citat i nio år och varit vd sedan 2012, lämnar, i samförstånd med ägarna, koncernen efter att sammanslagningen är genomförd. Christian Sahlgren axlar rollen som vd för nya Sitrus.

– Det vi tycker är unikt är att vi nu kan ta greppet om hela kundresan och kundernas ekosystem av content. Storleken gör också att vi kan ha ett större antal experter, vilket gör att vi snabbt kan få ihop bra team för att leverera till kunderna.

Contentbyrå och reklambyrå

• JG Communication är den tredje största spelaren bland contentbyråerna, alltså byråer som är specialiserade på att ta fram innehåll för sina kunders egna kanaler.

• Nuvarande JG Communication bildades 2009 ur dåvarande Citat Journalistgruppen. Samtidigt bytte systerbolaget Citat Marcom namn till Citat.

• Citat kallar sig för en av Nordens största reklambyråer och jobbar även med produktion.

• Sett till resultat efter finansiella poster och rörelseresultat har Citat gått med förlust varje år under perioden 2004–2012. 2011 genomfördes ett ”omfattande omstruktureringsprogram” då personalstyrkan skars ned. Rörelseresultatet blev minus 14,2 miljoner kronor 2011. Den nuvarande vd:n Lars Lundström tog över vid årsskiftet 2011/2012.

• 2013 nåddes ett genombrott för Citat, då resultatet blev positivt. 2014 blev resultatet återigen negativt, på grund av omstruktureringskostnader.

• Byråerna ägs av finska Nordic Morning (före detta Edita) som tidigare har slagit samman sina tryckeriverksamheter i Sverige. Affärsområdet ”marketing services”, där Citat ingår, redovisade förlust under 2014, medan ”editorial communication”, där JG Communication ingår, gav ägarna vinst.

• Nordic Morning köpte nyligen digitalbyrån Ottoboni. Nordic Morning ägs i sin tur av den finska staten. Koncernen omsatte 106,6 miljoner euro under 2014, motsvarande 1 miljard svenska kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev