Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Nu är sponsring och event störst

Mitt under den nattsvarta lågkonjunkturen passerade sponsring och event dagspressen som Sveriges största kommunikationskanal. Utvecklingen fortsatte starkt under 2010 och förväntas accelerera under 2011.

Henrik Widell


Publicerad: 16 Mars 2011, 12:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:16

Ämnen i artikeln:

SponsringIRMEvent

Event och sponsring har haft en kraftig tillväxt sedan millennieskiftet men föll som resten av marknaden under 2009 – men inte lika mycket som dagspressen. Det resulterade i att event och sponsring för första gången, med 7,6 miljarder kronor i intäkter, passerade dagspressen vars omsättning stannade på 7 miljarder kronor jämnt.

Sponsring höll sin nivå medan event tappade från 3,1 miljarder kronor till 2,5 miljarder.

– Inom sponsring jobbar man med längre ledtider så det är möjligt att det blir en reaktion där som syns först för 2010, säger Tobias Hedström, analyschef på IRM, Institutet för reklam och mediemätningar.

På grund av de långa ledtiderna har IRM inga siffror klara för investeringarna i sponsring för 2010 men klart är att event studsade tillbaka kraftigt och ökade sina intäkter med 14 procent.

– För 2011 har vi prognostiserat för en ökning på 15 procent för event, vilket är mer än marknaden i övrigt. Det gör att de passerar sin rekordnotering för 2008.

Dagspress beräknas öka med 4 procent i år till totalt 7,9 miljarder kronor. Om event och sponsring fortfarande är större än dagspress vid årets slut beror helt på hur sponsringen utvecklas.

Vad som driver utvecklingen av sponsring och event, enligt Tobias Hedström, är främst att annonsörerna ser ett större värde i personliga möten då bruset i de köpta medierna blir allt starkare, vilket är samma trend som också driver de sociala medierna.

– Annonsörerna kommer till en gräns där de inte längre får valuta för en ökad investering genom medieköp. Sedan driver event och sponsring varandra. Det räcker inte längre att visa upp sin logga, man måste aktivera sitt sponsorskap och det görs oftast via event.

Ämnen i artikeln:

SponsringIRMEvent

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.