Notan för Coops charmoffensiv: 924 miljoner kronor

Samtidigt som Coop gör förlust lägger bolaget närmare 1 miljard kronor på att få lojalare kunder.

– Det nya programmet har gjort väldigt bra nytta, säger Thomas Engelhart, vd för Coop marknad.

I december 2010 skrotades bonuscheckarna – och Coop införde istället en digital åter­bäring. Medlemmarna får nu tillbaka upp till 5 procent av beloppet de handlat för varje månad, direkt på sitt kort. Samtidigt har medlemskapet stått i fokus för kedjans breda kommunikation.

Enligt Coop marknads vd Thoma­s Engelhart har 160 000 nya medlemmar, främst barn­familjer, värvats under 2012.

– Det är dem vi vill åt, vem vill inte det inom dagligvaruhandeln? säger Thomas Engelhart.

Men det har varit dyrt. Under 2012 betalades 924 miljoner kronor ut i medlemsåterbäring. Samma år ökade omsättningen för Coops dagligvaruhandel med 2,3 procent, medan rörelseresultatet skrevs till minus 698 miljoner kronor.

– Vi har gjort en väldigt stor investering för att bygga lojalitet, men också för att differentiera oss på marknaden. Lojalitets­programmet är också ett mycket viktigt verktyg för att samla in data för att kunna ge så relevanta erbjudanden till kunderna som möjligt, säger Thomas Engelhart.

Både Coop och Ica använder köphistorik samt detaljerad information om sina kunder för att rikta skräddarsydda erbjudanden till deltagarna i lojalitetsprogrammen.

Ica, som kommit långt i utvecklingen, skickar varje månad helt individuella erbjudanden till två miljoner hushåll.

– Det finns fortfarande ingen annan i Sverige som gör det vi gör på individnivå, säger Henrik Patek, chef över Icas lojalitets­program.

Hemköp har ännu inte den möjligheten. Framöver ska dock kedjans kundkort vässas.

– Vi tittar på att utveckla vårt lojalitetsprogram, men exakt hur det kommer att se ut är ännu inte klart, säger kommunikationschefen Maria Nobel.

Foto:

Erik Wisterberg

Publicerad 2013-03-05 22.00Uppdaterad 2015-12-06 13.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: