Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Norsk byråjätte i svensk offensiv

Publicerad: 23 november 2011, 09:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Media Bergen är det näst största reklambyrånätverket i Norge. Nästa mål är en ledande position på den skandinaviska byråmarknaden. För en månad sedan köpte nätverket Svensson i Sverige.


På drygt 20 år har den norska ensamägaren Ove Grønnevik förvandlat tremannabyrån Media Bergen till en koncern med över 300 anställda och en byråintäkt på drygt 250 miljoner kronor. Nätverket är numera näst störst i Norge efter McCann Worldwide.

Nu är siktet inställt på en skandinavisk expansion.

– De flesta byrånätverk är internationella och styrs upp­ifrån. Vi vill bygga ett skandinaviskt byrånätverk, som har ett skandinaviskt erbjudande, säger Ove Grønnevik.

I nätverket ingår byråer inom reklam, uppdragspublicism, medieanalys, pr och digitala medier. Målet är en gemensam arbetsmetod och skandinaviska team i reklamprojekten.

För en månad sedan köpte Media Bergen den svenska reklambyrån Svensson, med en byråintäkt på omkring 30 miljoner kronor. Uppdragspublicisten Cox har en liten svensk filial och i Danmark finns Effector sedan tidigare.

– Reklamen är vårt fokus och där vill vi ta en ledande position i Skandinavien. Först och främst handlar det om att leverera toppkvalitet. Med det följer tillväxt, säger Ove Grønnevik.

Han räknar med en byråintäkt i nätverket på 300 miljoner kronor om något år.

– Vi ser på reklam på samma sätt, har en liknande företagskultur och gillade idén med ett skandinaviskt nätverk. Nu kan vi vara med i nordiska pitcher som vi tidigare inte fick delta i, säger Per Utterbäck, vd för Svensson.

Efter några veckor i den nya konstellationen diskuterar Svensson om två skandinaviska uppdrag. Än så länge har nätverkets dussintalet byråer egna varumärken.

– Specialistkompetens och företagskulturer utvecklar sig bäst under egna varumärken, men på lång sikt jobbar vi för ett skandinaviskt varumärke, säger Ove Grønnevik.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.