Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Norge i offensiv – Cypern bromsar

Kampen är hård om näringslivets, och turisternas, plånböcker. Norge är det land som köper mest medier i Sverige – samtidigt har Cypern, som tidigare legat i topp, i år lagt noll kronor på reklamköp.


Publicerad 2010-06-09 07:54
Uppdaterad 2015-12-06 15:47

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:

År 2006 investerade andra länder och utländska turistmål sammanlagt 98 miljoner kronor brutto i svenska medier, enligt Sifo reklammätningar. Förra året hade summan ökat till 118 miljoner kronor och till och med april i år ligger medieköpen på 27 miljoner kronor brutto.

Att bygga ett starkt varumärke för ett land har historiskt sett bevisligen ökat investeringarna i ett land, men det lockar också talanger som vill utbilda sig och forska, samt besök i landet, enligt Visit Sweden. Och de kreativa näringarna, som design, gastronomi och mode, har större påverkan på varumärket än exempelvis industrin.

När det gäller Norge så är det främst naturen, och de upplevelser och aktiviteter som naturen bjuder på, som landet kommunicerar. Payoff är ”Norway – powered by nature”.

– Barriären för att åka till Norge handlar om att man har en vag bild av Norge som ett naturland, men vet ganska lite om vad man kan göra där. Därför kommunicerar vi unika upplevelser som exempelvis glaciärvandring, säger Robert Nygårdhs, marknadschef på Innovasjon Norge.

Just nu rullar Innovasjon Norges kampanj inför sommaren på bland annat bussar och utomhustavlor. Dessutom blir det radio, bilagor, print och webb. Reklambyrå är Gamlin & Zeipel och mediebyrå är IUM. Förra året köpte Norge medier för 30 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Under årets första tertial är summan redan uppe i 14 miljoner kronor.

Cypern, inklusive den norra delen, som förra året köpte medier för 20 miljoner kronor brutto har hittills i år inte investerat något i medier alls. Det beror på att Cyperns Turistråd inte har varken reklam- eller mediebyrå för tillfället då kontrakten med grekiska Adel Saatchi & Saatchi och cypriotiska Epistle Media, som i sin tur anlitade Bizkit, gått ut. Först i sommar räknar man med att ha nya byråer på plats.

– Upphandlingsprocessen av mediebyrå drog ut på tiden så vi missade rätt tidpunkt för kampanj. Och eftersom vi är mellan reklambyråer vill vi inte repetera för mycket gammalt material, säger Johan Lantz, Nordenchef för Cyperns Turistråd.

Någon ny kampanj blir det troligtvis inte förrän till hösten. Med stor sannolikhet behåller Cyperns Turistråd sin payoff ”The year-around island”.

Förra året besökte cirka 109 000 svenskar Cypern, året dessförinnan besökte 124 000 svenskar ön. Den största kommunikativa utmaningen är att sticka ut från mängden i den hårda konkurrensen, berättar Johan Lantz.

– Det är en utmaning att visa på kontraster, variation och det unika utan att bli en schablon, samtidigt som man också vill lyfta fram det som de allra flesta vill ha.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.