Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Norden halkar efter digitalt

Publicerad: 29 Augusti 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Nordiska marknadschefer hänger inte med i det globala digitala racet. Men samtidigt som de håller på att bli omsprungna – har de själva inte insett det.– De saknar en ”sense of urgency” för de tror fortfarande att de är världsledande, säger Charlotta Wark, marknads- och kommunikationschef för IBM i Sverige.


I en världsomspännande studie, genomförd av IBM, har över 1 700 marknadschefer i 64 länder svarat på frågor om hur de ser på morgondagens utmaningar. Bild­en som framträder är inte smickrande för de nordiska marknadscheferna.

Bland marknadschefer på global nivå är 68 procent inte på det klara med hur de ska dra nytta av sociala medier. Den nordiska siffran är 88 procent.

Av de globala marknadscheferna säger sig 71 procent inte ha förmågan att hantera mängden tillgänglig information i dag. Bland de nordiska marknads­cheferna är siffran 88 procent.

Nordiska marknadschefer anser inte heller i lika hög grad som de internationella marknadscheferna att sociala medier är en viktig del av marknads­strategierna.

– Man kan utläsa av undersökningen att det finns tendenser att undervärdera betydelsen av bloggar och annan kommunikation via nätet, säger Charlotta Wark.

Hon fortsätter:

– De nordiska marknads­cheferna förstår som sina internationella kolleger att världen har förändrats i hur vi köper varor och tjänster, de tar bara mindre hänsyn till det.

Varför?

– Jag tror inte de är medvetna om det. Själva tror de nog att de leder utvecklingen. Vi är vana vid att betrakta oss som världsledande inom innovation och som ett av världens mest uppkopplade länder, men vi håller på att bli omsprungna på insidan.

På en lång rad punkter lägger också de nordiska marknadscheferna ut kritiska, digitala affärsfunktioner utanför huset. Bland de globala marknadscheferna spås till exempel samarbeten med digitala marknadsföringsbolag att öka med 26 procent. De nordiska marknadscheferna spår en uppgång på 125 procent.

Enligt Jan Fager, vd för Sveriges Marknadsförbund, måste de svenska marknadsorganisationerna omorganiseras för att hävda sig i den internationella konkurrensen.

– I dag finns ett slags silotänk där marknadsavdelningens olika funktioner är avskilda från varandra. Det måste ändras. De sociala medierna fungerar annorlunda och att försöka tränga in dem i gamla förlegade strukturer kommer inte att fungera, säger han.

Han tror också att marknadschefens roll i Sverige måste utvecklas för att öka konkurrenskraften.

– I Sverige har inte marknadschefen traditionellt haft rollen att gräva ner sig i data och sia om framtiden, men de flesta företag har en uppsjö av data internt som aldrig används. Sveriges marknadschefer borde i större utsträckning gräva där de står.

Om undersökningen:

IBM:s CMO-studie 2011 genomfördes genom personliga intervjuer med 1 734 marknadschefer från 64 länder och 19 olika branscher under perioden februari till juni 2011.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.