Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Norden är stekhett”

Publicerad: 11 Maj 2011, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Nordens mediemarknad kokar – framför allt skjuter radio och tv i höjden. Den svenska printmarknaden står sig också ovanligt stark.


Mediacom har granskat medieköpen i Norden under första kvartalet i år. Den svenska marknaden växer mest – nära 18 procent på ett år. Därefter kommer Danmark, medan Finland och Norges tillväxt är under 10 procent.

– Medielandskapet i Norden är stekhett, speciellt tv och radio. Print generellt och magasin i synnerhet har en utveckling som är lägre än marknaden, säger Patrick Wallin, etermediechef på Mediacom.

Radio raketökar i Danmark med hela två tredjedelar och är det mest växande mediet även i Sverige. Tv ökar med mer än en femtedel i alla länder utom Finland.

Sverige har en ovanligt stark printmarknad, jämfört med övriga.

– Gissningsvis är det den extrema utförsäljningsgraden i tv som spelar in. Annonsörer som inte fått plats eller kunnat skriva årsavtal har valt print, säger Patrick Wallin.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.