Få hela storyn
Starta din prenumeration
Strategi och analys
Publicerad: 1 september 2010, 07:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40
Tre av de tyngre reklamuppdragen hamnade hos nätverksbyråer under årets andra kvartal.
Telenor valde efter en omfattande upphandling att ta in Lowe Brindfors. Tidigare i år bröt teleoperatören samarbetet med Garbergs, som varat i fem år.
Under årets första halvår lade Telenor 148 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.
Även Tre, som under årets första sex månader lagt 180 miljoner kronor brutto i medier, valde en nätverksbyrå; Storåkers McCann. Tidigare jobbade man med Scholz & Friends.
Storbanken Nordea inledde en byråupphandling redan i höstas då huvudbyrån Try valde att påbörja ett samarbete med Nordea-konkurrenten DnB Nor. Waters Widgren/TBWA som hade det svenska ansvaret tog då tillfälligt över hela kontot.
Valet föll på DDB Stockholm och Creuna – den senare fick webbansvaret.
– Avtalet med DDB och Creuna banar väg för ett strategiskt partnerskap och även för konsekvens i kommunikationen. Vi är övertygade om att DBB och Creuna kan förse oss med kraftfulla och hållbara kreativa lösningar, har Claes Tell, marknadsdirektör i Sverige, tidigare sagt i ett uttalande.
DDB Stockholm fick också förlängt förtroende av Försvarsmakten. Tillsammans med BNG och Frank & Earnest får byrån dela på reklamuppdraget. Även Radiotjänst förlängde med sin reklambyrå Draft FCB.