Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Nokias sista chans

Publicerad: 29 september 2010, 08:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Nokia har hamnat hopplöst efter i smartphone-kriget. Med nya modellen N8 ska Nokia ta tillbaka sin förlorade position.


Starskottet för lanseringen gick i helgen då Nokia försökte sätta världsrekord genom att visa film på världens största bioduk med Symbian-modellen N8 som filmspelare. Eventet ägde rum i Rosengård med cirka 1500 personer i publiken och ytterligare 1000 personer som kollade in filmen ”Prince of Persia” från sina balkonger.

– N8 är en unik produkt som innehåller mycket teknologi. Men utan att prata teknik ville vi visa vad man faktiskt kan göra. Innovationskraften ligger hos användaren och vad man gör när man får produkten i handen, säger Tomas Chatzopoulos, nordisk marknadschef på Nokia.

Lanseringen av N8 är Nokias enskilt största kampanj i år. Tyngdpunkten kommer att ligga utomhus och online och Nokia går tillbaka till det gamla ”Connecting people”-manéret där händerna är framträdande.

– I Sverige har inte konsumenterna alltid känt att det här är en Nokia-kampanj. Nu ska vi bygga varumärke igen så att kunderna kan känna igen sig i kommunikationen.

N8 ses som Nokias sista chans att ta upp konkurrensen med Apple och de andra tillverkarna.

– Det som konkurrenterna lyckats med, och som vi på Nokia länge pratat om, är att få konsumenterna att använda mobilen till mer än att ringa och skicka sms med. Det är vi tacksamma för, men det är samtidigt frustrerande att vi inte varit med i matchen bland de mest avancerade smartphones det senaste året. N8 representerar startskottet för att komma tillbaka – det är inget vi hymlar med.

Och det är en växande marknad som mobiltillverkarna slåss om. Enligt analysföretaget IT Research såldes det totalt 730 060 mobiltelefoner i Sverige under årets första kvartal, vilket är en ökning på 15 procent. Smartphones ökade dock med hela 244 procent och står nu för 28 procent av den totala mobiltelefonförsäljningen.

Enligt teknikanalytikerna Gartner är Symbian det största operativsystemet med en global marknadsandel på 41,2 procent under årets andra kvartal. Googles Android hade samtidigt en marknadsandel på 17,2 procent, en ökning från låga 1,8 procent i Q2 2009.

Samsung är en av de tillverkare som valt att satsa hårt på Android. I början av oktober kommer nya Android-modellen Galaxy Tab ut i handeln – en modell som flörtar med Apples Ipad. Telefonen väger ungefär lika mycket som två stora smartphones och har en skärm på 7 tum.

– Android är ett jätteviktigt operativsystem som skapar intresse hos konsumenten och driver försäljningen. Rent marknadsföringsmässigt så vill vi visa att vi har marknadens bredaste sortiment inom Android, säger Karl-Oskar Tjernström, nordisk marknadschef för telekom på Samsung.

I våras avslutade Samsung en reklambyråpitch där valet föll på Garbergs. De första resultaten av samarbetet kommer att bli synliga först nästa år.

– Syftet är att ta ett ordentligt grepp kring varumärket Samsung och inte bara kommunicera produkterna. Vår stora utmaning är att bygga något större av varumärket Samsung.

Liksom Samsung lägger även Sony Ericsson mest krut på Android-modeller. Android är den snabbast växande plattformen i Sverige, enligt Sony Ericssons nordiska marknadschef Joakim Liljedahl.

Xperiafamiljen med X10, X10 Mini och X10 Mini Pro är Sony Ericssons huvudfokus.

I dagarna kommer nya Xperia X8 ut i butik, som är en billigare variant av X10 med en bredare målgrupp. Joakim Liljedahl är förtegen om marknadsföringsplanerna, men påpekar att kampanjerna för övriga Xperia-modeller varit framgångsrika.

– Xperia driver tillväxten för Android. Mer än varannan svensk känner till vårt varumärke Xperia, men förra året var det ganska okänt. Det visar hur snabbt vi lyckats etablera varumärket, säger Joakim Liljedahl.

Teleoperatörerna

Nokia

Medieinvesteringar jan-aug: 21 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Reklambyrå: Wieden + Kennedy.

Mediebyrå: Carat.

Samsung

Medieinvesteringar jan-aug: 75 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Reklambyrå: Garbergs (kampanjen för Galaxy Tab är gjord av Cheil Worldwide och adapterad för den svenska marknaden av Spinn).

Mediebyrå: Starcom.

Sony Ericsson

Medieinvesteringar jan-aug: 43 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Reklambyrå: Locomotiv för den nordiska marknaden, Saatchi & Saatchi, McCann, Iris Worldwide.

Mediebyrå: Mec.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev