Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Nöjda kunder är viktigast"

Publicerad: 19 Januari 2011, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Låga priser, brett utbud, snabba leveranser och sökmarknadsföring är receptet för dagens framgångsrika e-handelsföretag.


Många e-handelsföretag konkurrerar med de lägsta priserna. Dustin har valt en annan strategi.

– Vår bransch är väldigt tuff med låga marginaler. Vår position är att ha det bredaste sortimentet, säger Stefan von Stein, marknadschef på Dustin.

Huvudmedier är den egna katalogen och sök. Dustin ska satsa mer på att utveckla sajtens funktionalitet, mobilappar och sociala medier.

– Som alla andra funderar vi över hur vi ska öka närvaron på Facebook, säger Stefan von Stein.

Adlibris är en av Sveriges största e-bokhandlare. Bolaget marknadsför sig traditionellt, men de största medieköpen görs online – närmare köptillfället.

– Nöjda kunder är den viktigaste marknadsföringen. Internetkunder har ofta många butikskonton och är glada i att byta butik, säger Pär Svärdson, vd på Adlibris.

Allt fler använder Adlibris mobilapplikationer och intresset för bokhandelns Facebook- och Twitter-konton har ökat. Pär Svärdson tror att sociala medier kommer bli än viktigare:

– Men inte om det blir dyrare eller sämre. Jag tror inte att folk vill betala mer för att köpa en tv på Facebook.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.