Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nobels mediebolag växer

Publicerad: 24 November 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

I den slutna Nobelstiftelsen döljer sig två mediebolag som sitter på rättigheterna till hela Nobelprakten. Nu slås de ihop till ett mediehus med ambitionen att växa.


Ämnen i artikeln:

TV4

– Vi ska fortsätta att utveckla våra verksamhetsområden, inklusive tv-sidan, säger Camilla Hyltén-Cavallius, vd för Nobel Media.

I luxuösa Cannes på franska Rivieran möts varje år tv-världens mäktigaste och mest inflytelserika mediehus på tv-mässan MIP TV. Ett stenkast från Medelhavet, bland palmer, paraplydrinkar och en och annan chartrad lyx yacht, görs rättighetsaffärer i mångmiljonklassen.

Bland säljhungriga produktionsbolag och stressade programdirektörer syntes i våras även en representant för svenska Nobel Media.

– Vi åkte dit för att sprida kunskap om vad vi gör, något som är väldigt viktigt för vårt uppdrag, säger Camilla Hyltén-Cavallius, vd för Nobel Media, som ett halvår senare tar emot i Nobelstiftelsens pampiga lokaler på Sturegatan 14.

Nobel Media är den slutna Nobel stiftelsens egna mediebolag.

Uppdraget är tydligt: Att sprida kunskap om Nobelpriset i hela världen – utan att behöva tumma på Alfred Nobels arv.

Omsättningen har mer än trefald igats de senaste åren. Från dryga 10 miljoner kronor 2006 till 35,7 miljoner kronor 2009.

En del av ökningen kan förklaras av beslutet att 2007, efter nästan ett halvt decennium med SVT, bjuda in reklamkanalen TV4 till en budgivning om de prestigefulla rättigheterna.

Dopade av högkonjunkturens reklamintäkter hade Bonnierkanalen inga problem att övertrumfa SVT och ta hem sändningsrättigheterna – som då även innefattade internationell distribution. Nobel Medias intäkter ökade till 27 miljoner kronor samma år.

– Jag kan inte kommentera enskilda avtal, men vi fick under det året även in två nya sponsorer, vilket också bidrar, säger Camilla Hyltén-Cavallius.

Nobellyckan för TV4 blev dock kortvarig.

Kanalen hade sålt vidare rätt igheter till kinesiska tv-bolag – som censurerade Nobelstiftelsens ordförande Marcus Storchs tal.

Nobel Media bröt genast avtalet. Rättigheterna ligger nu åter hos SVT. Men efter årets Nobelsändning går avtalet ut.

Kommer ni att bjuda in andra aktörer till förhandlingar om nästa avtal?

– Vi är mycket nöjda med SVT och vill gärna utveckla vårt samarbete med dem, svarar Camilla Hyltén-Cavallius.

De internationella licensieringsrättigheterna sköter Nobel Media dock nu och i fortsättningen själva.

– Som för alla rättighetsbolag är det viktigt för oss att ha full kontroll över rättigheterna.

Samtidigt pågår just nu en fusion där Nobel Media sväljer systerbolaget Nobel Web – ytterst ansvarigt för Nobelprize.org med 40 miljoner unika besökare under 2009.

Formellt registrerades fusionen den 29 oktober i år.

Nobels mediehus får i år sammanlagda intäkter på omkring 55 miljoner kronor.

– När det gäller direktsändning av prisutdelningen och Nobelbanketten är spridningsmålet det absolut viktigaste.

Ett uttalat mål för Nobel Media är att utveckla produktionerna internationellt.

– Ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg är att BBC Worldwide, som ställer mycket höga krav på kvalitén, distribuerar våra Nobeldokumentärer.

Delar av Nobel Medias tv-portfölj distribueras av BBC World News och PBS och når på detta sätt omkring 260 miljoner tittare.

Eurovision sköter teknisk distribution till European Broadcast Union, EBU, samt de internationella nyhetsbyråerna AP och Reuters.

Årets Nobelvecka inleds den 6 december. Prisceremonin i Konserthuset och Nobelfesten i Stadshuset sker den 10 december.

De sponsrar Nobel Media

Nobel Media är mycket noga med vilka företag som får sponsra event och program. Sponsorskapet ska bygga på långsiktigt engagemang och tydligt engagemang i forskning. I nuläget har Nobel Media stora samarbetsavtal bland annat med följande bolag:

• Astra Zeneca

• Ericsson

• DnB NOR

• HP

• Statkraft

•Volvo

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.