Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nischbanker vinner mark – Ica i topp

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Icabanken har allra starkast anseende av bankerna i Yougovs Brand Index. "Kundupplevelsen är jätteviktig", säger Icabankens vd Jörgen Wennberg.


Ämnen i artikeln:

Forex Bank

Medan storbankernas varumärken tappar i styrka är det istället de mindre bankerna som ökar. Forex Bank har det senaste halvåret ökat med 0,89 enheter till ett index på 5,23 och Ikanobanken ökar med 0,15 enheter till 4,79. Allra högst Brand Index har Icabanken, som ökar med 2,56 enheter till 23,77.

Det är högst Brand Index av alla banker som Yougov undersöker.

– Vi är ganska enkla och transparenta. Kunderna vet vad de får, säger Jörgen Wennberg som en förklaring till Icabankens höga index.

Icabanken marknadsför sig heller inte särskilt aktivt i köpta kanaler. Förra året investerade banken 17,5 miljoner kronor brutto i medier, exklusive adr, enligt Sifo reklammätningar.

Istället är det Icas kunddatabas, med cirka tre miljoner adresser, som utgör den huvudsakliga investeringen.

– De har alla en relation till Ica och det ingår i vårt lojalitetsprogram att också tillhandahålla banktjänster.

Får ni en extra skjuts av Icas reklamsåpa?

– Det hjälper varumärket eftersom Icas varumärke också är Icabankens varumärke.

Men några ökade medieinvesteringar från Icabanken blir det inte.

– Det behöver vi inte. Vi har vår databas som vi huvudsakligen vänder oss till, och tidningen Buffé är också en fantastisk kanal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forex Bank

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.